25 November 2009

Projekt Kunang Kunang: Servis Kereta



Setahun sudah berlalu,Hari Raya Haji pun muncul kembali.Takziah kepada para lembu dan kambing yang akan dikorbankan,sesungguhnya kalau nampak owner tetiba manja semacam dengan anda,boleh boleh lah buat plan prison break.hari Raya Haji tahun ini aku akan beraya di kampung halaman,Sempering Jaya ,Perlis yang terletak kira kira lebih kurang 5 marhalah dari kelumpo.Memandangkan esok jentera kuning aku akan bergerak jauh,maka aku pun menghantarnya untuk servis sikit sikit supaya perjalanan lancar keesokan harinya.

Kepada mereka mereka yang ingin mengservis kereta,tentu sentiasa bimbang dan ragu ragu dengan kewibawaan bengkel serta tokei kedai yang menyedut poket anda.Sebenarnya aku pun begitu,sepanjang menggunakan kereta,aku pernah servis dibeberapa kedai dan Alhamdulillah belum pernah kena harga potong kepala lagi.Tetapi hati hati lah kerana sesetengah kedai ada menipu pelanggan dengan berpura pura sini rosak sana rosak. Kepada mereka yang tidak arif tentang soal kenderaan seperti aku memang mudah la terpedaya.Kalo enjin tak boleh start and dia cakap kena tambah air wiper pun barangkali aku percaya.

Jadi aku memula tadi pening jugak nak cari bengkel yang sesuai di area rumah baru aku .Nak servis kat Proton atau EON,labour charge saja dah rm70.Fikir punya fikir aku pun teringat satu bengkel berlogo Petronas di Equine Park ni.Maka aku cuba lah nasib ke sana.Kedainya Nama 6th Gear Auto kalau tak silap.Memula memang aku rasa suspen jugak la sebab nampak yang servis pun ada Audi A4 sebiji.Mindset melayu aku mula memain peranan.Mata aku yang meliar hanya terpandang alat alat canggih dan kedai yang bersih.Lepas tuh ternampak sign WiFi siap waiting room untuk tengok tv buat aku rasa aku dah silap masuk kedai.Aku nak servis Satria buruk aja kot.

Berbeza sekali dengan bengkel Ah Seng Dengkil yang kotor,berminyak dan tempat menunggu hanyalah kerusi plastik tanpa tempat sandar yang memang sipi sipi saja mampu tampung beban badan aku.Kedai Ah Seng memang membuat poket aku rasa secure. Ketibaan aku di kedai 6th Gear Auto disambut oleh seorang mekanik melayu dan macam biasa aku hanya tinggalkan kunci dan melepak didalam kedai.Sambil melepak,aku disapa pula oleh owner Audi A4 tersebut yang juga rupa rupanya merupakan owner kedai.Kedai Melayu rupanya.Owner pun muda lagi.Dari hasil sembang sembang,owner nih orang kelantan dan dulu dia pernah pakai satria GTi namun hilang dicuri.



Hasil servis aku di bengkel 6th Gear ni,aku beri komen yang kedai ni memang cantik,bersih,lengkap dengan alatan alatan serta ruang menunggu.Mekanik dan Owner kedai sangat peramah dan baik orangnya.Servis pun dapat jugak free gift minyak enjin yang kadang kadang sesetengah kedai buat buat senyap sahaja.Dan yang paling penting,harga servis kat sini sama sahaja dengan bengkel Ah Seng.Jadi kepada mereka mereka yang tinggal di Cyberjaya,Putrajaya dan Seri Kembangan,aku memang rekemen kan bengkel ni untuk servis kenderaan anda.InsyAllah puas hati.Bukan senang nak jumpa bengkel bumiputera yang maju dan profesional.Sama sama lah kita support.Jangan risau,brader Kelantan ni bukan jenis bakar bakar punya.



Sixth Gear Auto Sdn. Bhd.
No 20, Jalan Equine 9B,
Taman Equine, Bandar Putra Permai,
43300, Seri Kembangan,
Selangor Darul Ehsan.

PEJABAT : 03 8938 1060
WAN : 019 6699 070
EMAIL : sixth_gear_auto@yahoo.com.my

dia sebelah pancamas jadi sdn bhd.

Berdekatan McD Equine,jumpa roundabout McD dari Jusco amik Jam 3 dan kedai dia dideretan kedua terbelakang.

Share:

3 Rangsangan:

kerepek said...

Gua syak entry ni berbayar

Anep said...

tadak bayaq2..just dapat sebungkus kerepek

Hidupku Matiku Kerana Allah said...

hmm.. biasa area c2.. tp x pernah plak tau tu bengkel melayu.. area warong pak maidin ke kawan?