04 November 2009

Projekt V6 : "Rearfurbished"


Lampu perdana v6 model tahun 2000 memang kelihatan sudah ketinggalan zaman.Oleh itu aku dan bapak aku (aku pasang,bapak aku bayaq) mengambil inisetif untuk menukar lampu belakang kepada lampu model terkini agar memberi sedikit nafas segar kepada imej sebuah perdana.

Lampu ini dibeli di kedai abang (brother's) Kelana Jaya. Harga dah lupa namun ia disertakan sekali dengan reflactor.Ekceli aku memang rancang untuk tukar rupa perdana ini kepada rupa alfadana namun hasil temubual dengan bekas seller proton,beliau mengatakan yang design bumper hadapan alfadana kurang aerodinamik berbanding model terdahulu kerana mempunyai bukaan yang besar dibahagian hadapan dan memberi kesan rintangan ketika memandu didalam keadaan laju.Ini ada logiknya.

Namun antara sebab utama aku jadi tidak berminat ialah kerana semakin bersepah perdana terutama model SEi yang bertukar kepada design alfadana,Jadi aku ambil keputusan untuk kekalkan design model asal untuk memberi sedikit kelainan.

Proses penukaran aku lakukan secara DIY dirumah .Mula mula memang aku tak planning nak tukar sendiri namun selepas diteliti,ia tidak sukar dilakukan.Cuma part yang agak sukar pun bila nak buka skru reflactor sebab dia kedalam sedikit.So kepada mereka yang ingin menukar,aku syorkan buat sendiri sahaja.Jimat Kos.


Share:

0 Rangsangan: