30 November 2009

Journey To The North-South : Hari Raya Haji

aku bertolak dari Subang kira kira pukul 8.30 Pm. Jam mula membelenggu aku setelah masuk aja highway PLUS.Orang ramai berasak asak untuk pulang.Entah apa yang best Raya Haji ntah.Duduk rumah sudah.Kan mudah perjalanan aku.Jam lebih kurang hampir sejam angkara kemalangan melibatkan 4buah kereta.Tuh la orang Malaysia.Eksiden pun nak tengok.Tapi aku tengok teruk betul MyVi tuh,kereta yang dia langgar takda teruk mana.Perjalanan kembali lancar setelah kemalangan tersebut namun bersambung kembali kira kira 20KM kemudian angkara satu lagi kemalangan melibatkan 2buah kereta.Jem berlarutan sehinggakan nak naik bukit ke terowong memang gerak perlahan lahan.Bayangkan aku drive kereta manual.Selepas melepasi Ipoh ,suasana reda sehinggalah ke destinasi aku,Pendang,Kedah.Aku sampai pukul 3.30am.

Aku bergerak ke Kuala Lumpur pada pukul 9.00 Pm hari ahad.Perjalanan lancar sehinggalah lepas Bukit Merah.Jem memanjang sehinggalah ke RnR Sungai Perak dan jem tersebut hanya kerana orang nak ke RnR Sungai Perak.Kenapa Sungai Perak?????ada apa yang best disana?? Aku terperangkap lebih kurang 2jam setengah dalam jam.Ramai yang menggunakan lorong kecemasan dan aku tak tahu apa hukumnya dalam Islam.Selepas RnR sungai Perak jalan mula agak lapang.Dan perjalanan diteruskan agak lancar walaupun banyak jugak kereta yang nak bawak slow berada di lorong tengah.Bengap sungguh makhluk spesis ini.AKu tiba diKelana Jaya pada pukul 6.30am dengan perjalanan 9jam setengah daripada normal yang memakan masa 5jam lebih sahaja.

Antara kesimpulan yang dapat aku buat
- Negeri Perak merupakan punca Perlis tidak membangun
- Kereta Automatic best dari kereta Manual walaupun dikeji sesetengan rakan rakan
- Subaru tak laju dalam jam


P/S:aku nak usulkan kepada Najib agar memotong perak dari semenanjung Malaysia agar perjalanan ke Perlis lebih mudah.

Share:

0 Rangsangan: