28 November 2009

Proton VS Kia / Hyundai

x
Jika dilihat,sejarah hyundai/kia dan proton hampir sama.Masing masing bermula dengan menjenamakan semula kereta kereta jepun atau amerika dan semakin lama semakin berdikari untuk membina sesebuah kenderaan dari asas.Jika dinilai semula dari segi rekaan kereta itu sendiri,Kia/hyundai bermula dari rekaan rekaan yang buruk,teruk,huduh dan belengas.Mereka juga cuba meniru rekaan rekaan kereta dari barat/jepun yang boleh dikatakan nampak terang terangan.


tiru merc
tiru toyota camry


Namun berkat keazaman mereka,mereka mula muncul dengan rekaan rekaan yang bukan setakat mampu bersaing malah lebih baik dari sesetengah kereta eropah mahupun jepun.Tetambah sejak mereka mengambil ex-designer audi, Peter Schreyer .Kini mereka muncul dengan rekaan rekaan yang menarik dan turut dilengkapi teknologi terkini.Bagi aku proton perlu meniru cara mereka yang telah di iktiraf sebagai jenama paling pesat berkembang.Proton perlu mengeluarkan sebuah kereta yang menjadi ikon beserta teknologi unik seperti yang dilakukan Kia pada model soul nya.


Hyundai Equus
Kia Forte Koup
Kia Soul
Hyundai Sonata
Kia Forte
Hyundai Genesis Coupe
Hyundai Genesis
KIA k7

Respek sama hyundai/Kia
Share:

3 Rangsangan:

Adam said...

Depa dulu mula buat enjin kapai, forklift, pengangkat kargo, sebabtu depa ada teknologi buat kereta. Proton, beranak-beranak dah buat kereta, mana nak cari kepakaran tuu.

BaWaNg_mEraH_JaMbU said...

depa modai byk..syarikat besaq..pglaman lama..memang kita tak setaraf tapi dari segi belajaq mereka bentuk,lebih kurang aja.Hyundai/kia buruk2 belaka dulu.Depa banyak belajaq meniru..la dah pandai buat sendiri

Unknown said...

Proton masih mampu bertahan. Tu tok aki dah turun padang. Moga berjaya la. Proton..