27 December 2009

I Survived Sungai Sedim

Hutan Lipur Sungai Sedim berada dalam Hutan Simpan Gunung Inas yang mempunyai jenis Hutan Dipterokarp Pamah. Hutan lipur ini juga dikenali sebagai tapak perkelahan Di Raja Kedah. Sungai Sedim yang mengalir sepanjang 15 km yang berarus deras serta mempunyai beberapa buah jeram sesuai untuk aktiviti berkayak. Di sini juga tempat berlangsungnya pertandingan kayak arus deras diperingkat antarabangsa.Terletak 33 km dari Bandar Kulim, 130 dari Bandar Alor Setar di hubungi melalui jalan raya.
Perancangan untuk bercamping ni memang sudah lama diperkatakan,cuma masa nak kena gaya semua orang tuh yang susah nak diselaraskan.Namun akhirnya setelah perancangan rapi selama 5minit di TM maju,kami akhirnya sepakat untuk ke Sungai Sedim keesokkan paginya.Seramai 5orang peserta mendaftarkan diri di pusat pendaftaran pada jam 8 pagi waktu melayu (9.30 pagi waktu tempatan).Setelah pekena sarapan di gerai berdekatan,kami memulakan perjalanan ke Alor Star untuk membeli barangan keperluan di Tesco.



Untuk menambah adventurekan perjalanan ,kami bersepakat untuk melalui jalan lama.Tapi kalau dikira kira semula,adventurenya hanya pada driver sahaja yang terpaksa memandu hampir 5jam menerusi jalan jalan kampung.Kami tiba disana kira kira pukul 4.30 petang.Suasana sungguh tenang dengan gelagat family berkhelah dan mandi manda.Ketenangan terhenti seketika akibat kehadiran seekor biawak air namun ditenangkan semula oleh life guard bertugas.



Life Guard

Kira kira pukul 6.30petang kami memasang khemah,membersihkan kawasan dan mencari kayu api.Malam di Sedim sungguh gelap gelita hanya mengharapkan cahaya bulan,namun kami menggunakan pelita karbaid sebagai inisetif.Makan malam dimulakan dengan ayam panggang disertakan roti telur hasil air tangan Chef Jan dan Chef Rusyi .Disertakan dengan kacang cap bagus.Setelah berborak,masing masing agak penat,maka aku dan pijan mengambil langkah bijak dengan ke kedai kampung berdekatan untuk membeli kopi beserta biskut biskut.



Sesi perbincangan diteruskan semula sebelum upacara membakar hotdog pula bermula.Memang tak sempat lapar pun didalam hutan ni.Setelah penat bersembang,semua masuk ke khemah pada pukul 1 pagi.

Maksiat .


Day 2
Semua bangun pada pukul 8.30 pagi dan chef chef mengambil tempat didapur.First time aku makan maggi kari sebagai sarapan.Upacara mandi manda bermula kira kira sejam kemudian.Air disungai Sedim memang sangat deras,badak pun boleh hanyut.3 patung ujian cedera dalam misi mencari port mandi terbaik sebelum kami terpaksa hanya mandi dikawasan tenang demi keselamatan peserta.Setelah puas mandi,peserta dihidangkan pula dengan roti telur bakar ala ala Itali disajikan dengan sos mananinara .Bajet nak turun 2-3 kg ,rasanya makin naik ada la.Rombongan berkemas pada pukul 12 tengah hari sebelum pulang ke tanah air


Share:

0 Rangsangan: