22 December 2009

Sesuatu Bernama Char



Bagi sesetengah orang , Char kway teow tidak membawa sebarang erti didalam hidup mereka ,tapi bila disebut Char kway teow kepada aku ,ia merupakan satu soal yang serius.Sanggup aku bergadai nyawa ke Indonesia jikalau mereka menuntut hak keatas penciptaan Char kway teow yang diketahui umum tahap kenikmatannya.Char kway teow yang wujud diatas muka bumi ini terbahagi kepada 2 spesies , basah atau kering . Char kway teow spesis kering ni orang kata berasal dari Penang tapi kalau tak silap Char itu sendiri jika ditafsirkan dalam bahasa Greek membawa maksud gorengan yang tidak berkuah .

Soal macam mana boleh terevolusi sebuah Char kway teow itu menjadi berkuah juga agak kurang jelas. Ada mengatakan selain teori evolusi manusia,Darwin turut mengeluarkan teori bagi Char kway teow yang mengatakan ia berkuah akibat satu peristiwa bersejarah dimana Yang Peng Hok dari Selatan China yang amat lapar telah bersusah payah menggoreng kway teow didapur sebelum tertumpahkan air teh nya ke dalam kuali.Akibat tidak sanggup memulakan aktiviti penggorengannya semula,maka dia pun terus makan dalam keadaan basah.

Tapi bagi aku,mungkin ia telah diubah suai oleh orang Melayu yang terkenal dgn kehebatan mengubah suai segala jenis menda untuk menyesuaikan dengan ciri ciri tradisional serta cuaca tempatan.Bagi aku,pantang sahaja tulisan Char kway teow menghiasi sesebuah gerai,kompom aku akan cuba.Char kway teow ni sebelah utara memang habitat dia.Mana saja boleh jumpa.Tapi kalau dah jejak makin selatan,makin susah pulak nak jumpa.Mungkin soal budaya atau geografi menjadi punca.

Kalau ditanya soal mana Char kway teow terbaik penah wujud,aku tak pasti.Namun berdasarkan penilaian aku selama ni,ada beberapa tempat yang memang King! soal soal bersangkut paut dengan Char kway teow ni.Antara Top 5 yang penah aku try,

5. Char kway teow Batu 2 , Perlis
Char kway teow Batu 2 ni terletak di batu 2 kangar.Jalan menghala ke beseri/padang besar.Dulu memang antara terbaik.Nak makan rasanya kena wat persediaan awal dari segi mental dan fizikal.Soal pengurusan masa pun amat penting memandangkan kedai ni lepas pukul 8 aja terus full .Nak parking pun susah dan nak cari tempat pun suspen macam main russian roulette . Tapi dia agak berminyak kuahnya dan terbaru aku cuba test,rasanya sudah bertukar macam cilaka.

4. Char kway teow Terminal Rapid ,Cyberjaya
Char kway teow kat terminal ni aku tak pasti samada mendapat kelulusan jemaah Majlis Char kway teow Nusantara atau tidak memandangkan kesahihan nya agak meragukan namun memandangkan ada iras iras Char kway teow ,aku masukkan aja dalam ranking.Dia berat nak masuk spesis Kway Teow basah namun ada rasa sipi sipi Char.Aku selalu makan kalau dah tahap ketagihan tidak dapat dibendung.Terletak di Kedai huruf N.

3. Char kway teow Sungai 2 ,Penang
Char kway teow sungai dua ni agak top. Aku boleh cuba pun kes dia masuk surat khabar.Muka owner bukan main bangga lagi bersama pekerja pekerjanya.Katanya menggunakan resipi sulit yang dikunci di Bank Swiss.Rasanya memang sedap ,sesedap Char kway teow KWSP .Ditangga ke 3 kerana aku expect sedap sangat .

2. Char kway teow Kampung Melayu Subang ,Selangor
Kedai ni jumpa secara kebetulan dalam misi pencarian satu kedai western .Entah macam mana misi gagal , maka singgah sahaja di satu open food court berdekatan taman perumahan apa ntah.Ada banyak kedai,namun aku ternampak satu kedai ni tulis Char kway teow Utara .Kedai tak lawa .Nampak macam hidup segan mati tak mahu , chef pun tak hensem,hanya duduk bermain susun menyusun tin susu untuk menghilangkan bosan.Tapi sekali dia ketuk kuali ,Perghh!!! Macam makanan turun dari Syurga except waitress dia tak berapa nak serupa bidadari la.Memang setaraf dengan Char sungai dua dan KWSP.

1.Char kway teow KWSP , Perlis
Terletak dibanggunan KWSP,Kangar,Char kway teow ni memang dah zaman berzaman.Manusia pun selalu ada.Yang melayakkan dia mendapat gelaran champion ialah kadar kelazatannya yang sekata turun temurun walaupun silih bertukar tukang masak.Cuma yang kurangnya kedai dia tiada limau untuk dibuat tea o ais limau.

banyak lagi tempat yang aku dah try dan belum try..Sekian buat masa sekarang.

P/s :Sok ada exam final kot,tetiba dapat idea nak menulis pulak.

Update:


Ni yang ekstrim..aku terjumpa kat google.Punya aku tak sabar nak tahu dimana gerangan kedai yang sungguh dare dengan idea puak pelampau ni,rupa rupanya di Taman Kemajuan,Perlis..Kompom aku sampai sana 5hari lagik
Share:

4 Rangsangan:

Anonymous said...

bro. jom p pantai dalam. port char koey teow gila sedap. jom2.

Anati Soki said...

char ko teow kat seberang jaya. JALAN TENGGIRI Penang, TERBAIK

ennazri said...

Bro org perlih ka?

Anep said...

yeah