13 December 2009

Hidup ( Versi:Serius+Islamik )



Sejak menjadi OKU sementara,banyak perkara aku belajar terutamanya kehidupan orang tanpa sebelah tangan.Tangan kanan aku tak boleh bergerak aktif sangat dan nak bengkok pun tak boleh 90darjah lagi sebab siku aku luka dan berjahit.Aku baru perasan kata kena jahit.Kalau tak tengok betul betul kompom ingat bulu roma .Sejak eksiden ni baru aku sedar tentang kebolehan tangan kiri aku yang jarang digunakan.Pengalaman aku kali ini agak ok kalau dibandingkan dengan lepas lepas.Atleast aku masih mempunyai 2kaki yang mampu berjalan.Seksa benar kalau sakit melibatkan kaki.

Aku pernah eksiden dan kaki berlubang kes sagat jalan.Lebih kurang sebulan tak dapat jalan dengan sempurna.Seksa,nak pakai selipar pun sakit sakit.Jalan memang makan jam.Saing saing aja dengan kertas surat khabar ditiup angin.Nak tunggu lega pun lambat.Sampai sekarang kaki aku dah normal balik,lubang pun dah cover dengan isi balik.Namun tak sesempurna original.Kalau tersentuh apa apa dengan kuat,still sakit.

Tips aku kalau eksiden,perkara pertama cabut ke tepi jalan.Lepas tuh baru kira selipar yang bersepah tengah jalan mahupun motor anda.Second,check keadaan anda,tengok semua berfungsi tak.Check luka,check dalaman.Kalau luka agak teruk,pergilah ke klinik atau hospital.Aku penah eksiden tak pergi hospital.Aku lah doktor,aku lah Nurse,last last luka ada infection.Kes batu,kuman semua masih ada diluka.Kalau eksiden motor dan anda masih muda belia,aku rekemenkan ke klinik aja.Sebab kalau hospital,kompom2 anda dicop mat rempit.Cucian dia double dasat.Cuci luka macam cuci kain.Pedih beb.Aku sampai 4orang atendan lelaki pegang sebab meronta.Kalau Klinik mereka lebih bertolenrasi namun dikaunter pembayaran paham paham sendiri.

Apapun bawak motor jangan macam dalam games.Sebab bila apa apa jadi,tidak akan muncul perkataan "please insert (1) Token ' didepan mata.Ingat ingat lah orang tersayang.Time time macam ni baru lah nampak sapa yang sayang kita.Apapun dalam piramid kehidupan kita macam mana sekalipun perlulah setkan mengikut kedudukan yang :-
  1. Tuhan
  2. Family
  3. Member-Member/girlpren/boipren
Berkawan berpada pada.Cuba tengok sesetengah kes,eksiden dengan member2,bila sakit masuk hospital,sapa yang jaga kita 24jam melainkan makpak kita,adik beradik kita.Member2 boleh la melawat sekali sekala.Bukan nak kata member2 tak penting,cuma kena lah gaya.Kubur masing masing beb.

P/s:Pergh!aku ka yang tulis ni..sat nak baca balik.Aku pun tak paham sebenarnya.

Share:

0 Rangsangan: