10 July 2009

Hari Automotif

Hari ini aku isytiharkan sebagai hari paling produktif bagi aku pada bulan ini.Banyak projek projek automotif terbengkalai dihidupkan semula.Perkara pertama yang penting hari ni ialah servis kereta.Ibadah ni sudah hampir beberapa ribu kilometer aku terlepas dari kiraan yang dicatatkan di sticker servis.Ekceli last week aku dah follow kakak aku nak servis di Proton Edar berhampiran SS2,tapi lepas tengok labour charge rm60,aku biar kakak aku servis gen2 dia sahaja.Untuk makluman,labour charge di kedai² servis bawah pokok hanyalah rm10 sahaja.

Aku just servis minor (minyak enjin,minyak gear,air filter,oil filter),memandangkan yang lain still berkeadaan baik walaupun kereta sudah menjangkau umur 10tahun.Minyak enjin sebelum ni aku guna Petronas syntium semi-synthetic,kali ni aku try shell helix semi-synthetic pulak.Petronas semi pon dah cukup baik bagi aku,saja nak compare tengok.Satu lagi problem kereta aku ialah kekadang nak start tak boleh.Kena pulas 3-4kali baru enjin hidup,pernah sekali aku u-turn dekat traffic light,enjin kereta termati,pastuh nak start tak boleh.Adrenaline dia time tuh macam pemandu F1 memecut pada 280km/h.

Kalau Proton Perdana kenderaan rasmi Kerajaan,Toyota camry kenderaan rasmi Perak,maka Yamaha apa spesis ni merupakan kenderaan rasmi para Pomen.Kalau pergi kemana mana workshop tak kira kereta mahupun motor,motor pomen mesti berat kepada spesis ni ataupun yang sezaman dengannya.Tak penah la pulak nak nampak pomen naik Yamaha R1 ka,Honda CBR ka..Kenapa?aku pon tak paham.

Lepas setel servis kereta,aku ke kedai aksesori yang baru dibuka didepan kawasan perumahan aku.Pelanggan tak ramai time tuh,sekali aku turun,3orang pekerja kedai tuh serbu aku,serupa along.Apa marketing strategi mereka guna tak tahu.Rileks2 sudah.Aku pun just nak melawat tengok aja.Survey2 harga.Harga boleh tahan,kalau banding dengan seller dalam internet,mahal dalam rm10-rm30 barang2 dia.Tapi ok la depan mata aja kedai,apa apa hal tak betul boleh pergi bila bila masa tukar.Lepas kedai tuh,aku mencari pulak kedai cat.Sebab dah semak aku tengok Lips dan side skirt kereta aku tuh berbeza kaler.


Dalam mencari kedai cat,entah mana kampung aku masuk and last aku saja masuk jalan ke arah Banting,Sepanjang setahun hampir berada di Dengkil ni,hari ni pertama kali aku masuk area area nih.Gila,baru aku tau jalan ke Banting tuh superb!! At last terjumpa satu kedai ketuk dan cat di jalan ke Banting ni.Sembang sembang sikit,dia mintak rm450 untuk cat sideskirt,lips dan spoiler.WTF!!!!!!! Aku baru cat Perdana v6 kat rumah bumper,seketul pintu,spoiler,siap cat calar2 kecik2 rm450 jugak.Ni menda kecik aja2.

Depan kedai cat tuh aku rasa merupakan satu satunya kedai half cut di dengkil.Aku ada nampak halfcut skyline r32 dengan Nissan 180sx.Boleh tahan.Hari ini baru aku perasan yang Dengkil mempunyai banyak kedai aksesori kereta.Bilang bilang dalam 6-7 bijik,boleh tahan untuk sebuah pekan cowboy.
Share:

5 Rangsangan:

Kalam Hitam said...

kalau buat kaler kuning bumblebee mcm smart je bro?
hehe! :D

KaKak kAu!! said...

subaru kot!!!!!!!!!mmg labour mahai...tgk keta la bro muahhahahha
yg aku dia check sampai dalam2..yg ang dia usha2 ja....tu the diffrent...kn kn kn

Anep said...

@firdaus
memang semat bro..poket ja tak berapa semat..hehe
@kakakku
check aja watpa..takda tukar apa.Setakat suburuk lu,gua tak heran..cett

Anonymous said...

baru buat 10k servicing untuk keteku saje, man that was freaking expensive!!! RM 260 untuk oil, spark plugs bla bla bla... jika buat timing belt dompet saya tentu berlubang-lubang lah...

yeah buat kaler bumblebee pun bleh tahan jugak baa, tapi dlm opinion saya black paling best punya haha.

Anep said...

@kitkat
Wow..mahalnya.Kedai pomen kena selalu try n error smpai jmpa kedai yg btol2 best.Aku dulu pon pernah servis kena melampau lmpau.Ada kaki lagi baek.
Mcm tau2 ja perancgan aku..haha..ke depan kalo ada rezeki.Tak puas lg dgn kaler kuning.