20 July 2009

Dulu,Kini dan ....

Bak kata pepatah "Tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahad" .Ya,belajar tiada titik noktahnya.Setiap hari kita akan belajar daripada buku teks mahupun pengalaman.Kekadang kita akan belajar sesuatu dari cara mudah,kekadang belajar dari kesilapan.Siapa yang suka belajar dari segi membelek buku,ke kelas dan buat assignment sana sini.Kajian oleh Dr Olmert Haraud dari Universiti Al-Azman telah membuktikan 98% manusia lebih selesa jika mampu memuat turun ilmu ke otak dari mencari ilmu tersebut sendiri.

Apa yang aku merepek pon aku kurang pasti,tapi apa yang aku pasti,dari dulu apa yang makbapak cakap study tak boleh saat saat akhir ni memang betul.Zaman sekolah dulu,hidup mahu seronok aja.Study di no-18 dari segi priority.Cita cita mau lawyer,pilot,pakar kaji bintang,semua tinggi tinggi belaka,tapi dari segi usaha berat nak ke Doktor Kasut sahaja.Di masa itu,malas malas pun,perancangan sentiasa ada.Sebulan sebelum peperiksaan,cikgu cikgu dah maklumkan tarikh peperiksaan.Dengar aja dah berazam.

"Seminggu sebelum exam,aku start la study" getus di dalam hati

Hari berganti hari,malam berganti malam.Exam lagi 3hari.

"Study awal awal bukan nak ingat pun,esok lusa lupa balik,sehari sebelum exam aku takkan keluar,study kaw2 punya" minda menstruktur semula perancangan dengan pesat

Sehari sebelum exam

"Alaa...bukan susah pon,lepak dulu.Malam ni study la ,confirm esok tunggu nak score sahaja"

Malam sebelum exam

"Dr Fadzilah Kamsah ada cakap,masa terbaik study di awal pagi pukul 2-3 pagi,time tuh sunyi,confirm syahdu aja study,lagipun badan dan penat enjoy ni" strategi saat saat akhir semakin mantap

Pukul 2-3 pagi

"sedap la pulak tidur ni ,melalak betul alarm ni,sok pagi sebelum pergi sekolah pun sempat lagi usha² " ZzzzZZzzz

Pagi sebelum ke sekolah

"Baik aku mandi,siap cepat cepat pergi sekolah,sampai terus study,boleh jugak wat study group" getus dalam hati sambil bersiap mandi

Di sekolah

" weh dd, habis sekolah kita pi Ah lek,aku nak usha barang barang motor sikit la pung pang pung pang kong 18inci pung pang pung pang ikan lohan pung pang pung pang "

"Semua pelajar diminta duduk ditempat masing masing ,peperiksaan akan bermula "

Time tuh,buku dicapai dengan pantas.Segala muka surat diselak macam angin tiup.Didi dah hilang punca,yang termampu hanyalah menadah tangan ke langit memohon bantuan yang Maha Esa..Kelvin dah aku nampak pegang buku sambil terkumat kamit baca mentera barangkali.Bobo macam biasa,muka tersenyum berjalan terkangkang kangkang memasuki dewan konfiden.Macam mana rasanya jadi budak pandai.

Sekarang di Universiti,perangai lama masih ada.Kalau tak,confirm aku dah lena time time macam ni.Haih..
Share:

2 Rangsangan:

Anonymous said...

bro u belajar physics kan? jika physics bleh tahan la, kalau chemistry I tentu mati kaw-kaw...

all the best!

Anep said...

dulu foundation ada la fizik..
skrg baca dan mengira math/accounting aja ..
tuh pon separa mati mengira..hehe