20 July 2009

Projek Kunang Kunang stage 1

Betul kata orang tua tua..duit tak penah nak cukup.Bila ada sikit duit,nak banyak.Bila ada banyak duit,nak lagi banyak.Ada sahaja benda yang nak dihabiskan dengan duit.Sebagai seorang aku,sejak berumur 15tahun,hidup aku berubah sepenuhnya.Minat dah mula berputik kearah mesin berenjin.Time tuh,memang remaja sebaya memang sudah berjinak jinak dengan motor kecuali dua tiga kerat yang tidak perlu disebutkan nama masih bermain kereta Dash (berenjin whuutt ???). Lepas PMR,dengan segulung results yang memberangsangkan,parents aku terus beli sebiji skuter VS125 sebagai ganjaran.


Ekceli ni motor 1st aku,pastu kakak aku guna,aku plak pkai vs125 lain play WJT9532.Pastu jual WJT beli 125Z.Skuter RF ni sampai sekarang aku pakai

Bila ada motor,mula la ada sahaja projek yang nak dijalankan.Starting mesti dengan tukar tukar coverset,pastu gatal sikit masuk ekzos,lepas bunyik aja perang blah tak seperang mana,mula la start kacau enjin.Habis kedai sana sini pergi sampai alor star dan Jitra semata mata cari barang motor.Time tuh duit banyak memandangkan aku dapat RM1K dari bapak aku sebagai ganjaran PMR.rm1K umur 15tahun dah rasa Bill Gates habis.Nasib baik takda GRO sebaya,kalau tak mungkin dah lama aku langgan.Lepas habis duit buat enjin,still tak boleh belah belah,minyak ja belah macam superbike,terus tukar citarasa pakai 125Z.Mula la start rukun rukun wajib seperti menukar rim,tukar coverset.Dah cun melecun,pergi rasa tak cukup laju lagik.Mula la hantar masuk kedai pomen sekali lagi.Enjin,head,ekzos semua mahu tune.Kedai kedai motor dah jadi rumah kedua.Dah tak lepak the store2 ni,semua mau Ah lek,Ah Seng,Ah beng motor sahaja.

Sudah dijual..rindu gila motor ni.Banyak suka duka.kalo ada rezeki nak cari balik

Lepas keluar kedai,Hayabusa tuh rasa macam boleh saing saing aja.Dia punya pergi dah macam cukup laju.Ekzos pung prang bunyi.Plat mau taruk minyak rantai bagi gelap.Rasa dah cukup king.Selisih dengan motor motor samseng jalanan lain , muka konfiden sahaja kalau mau sekilo dua.King king pun,setiap corner,mata macam helang,Zoom 16x ,leher mau panjang,hati sentiasa dub dab dub dab,sanggup amik jalan jauh,janji selamat.Nanti kerja dah nak kena bayar kerajaan,waktu muda bagi la anak anak muda menabung buat masa depan.Apa kerajaan pun satu,tak memahami nasib pelajar.Nak beli nasi ayam rm2 pun rasa mahal,apatah lagi nak bayar saman beratus.

Masuk universiti,minat baru mula menerpa.125z,RXZ,Phanter semua dah tak berselera bila aku tengok.Mula la berjinak jinak ambil tahu tentang kereta .Start dengan nama,menda menda alah dan sehingga la yang sedikit sebanyak.Jiwa time tuh masih rebel.Mintak mintak,nego nego,maka bertemulah jodoh aku dengan satria buruk kuning ni.Time tuh rasa janji ada kereta dah cukup,boleh bawak 110km/H dekat highway pun dah Alhamdulillah.Start dapat,seperti rukun rukun modifikasi yang lain,semua perlu bermula dari luaran bagi aku.Start dari rim,sehinggalah bodykit.Nampak mahu resing sahaja tapi bila dah kenal apa itu highway,apa rasa kena highbeam dengan kancil,mula la start cari duit nak buat sana sini bagi ada umph.

Bini baru.Walaupun janda,masih mantap.

Belanjawan jika ditolak tambah , 60% habis untuk kereta sahaja.Kereta dah ibarat bini.Ditatang bagai minyak yang penuh.Kalau apa apa jadi,memang aku rungsing.Perancangan tak penah habis.Ada sahaja benda benda baru yang nak buat dalam erti kata lain tak pernah la aku nak merasa duit ada dalam poket ni buat buat beli baju berjenama antarabangsa mahupun cadbury.Oleh itu,jangan la hairan kalau aku tak berapa gemar nak bagi pinjam sana sini.Kenapa aku keluar post ini,sebenarnya petang tadi aku tersempak dengan sebiji satria kuning tengah parking depan pasaraya terkemuka dengkil.Owner takda,jadi terpaksalah snap senyap senyap gambar.Planning ke depan nak transform jadi macam ni dari segi tinted dan kaler bonet belakang.Apa komen?





Share:

2 Rangsangan:

Kalam Hitam said...

mungkin kalau buat bonet depan kaler hitam dan tambah double lining putih boleh bagi karamjit rasa segan bawak rally.... hehehe! :P

nice post! len kali ko crita lagi upgrad keta ko. buat panduan. hehe!

^_~

Anep said...

takut aku pulak tersipu sipu malu kalau kena highbeam dengan kancil perang lagi..Gaya viper,blah cam vespa.hehe
Ekceli kelisa bobo dulu berstripe viper beb!..