24 February 2013

Siem Reap,Cambodia - Bangkok,Thai Travelog: Part 6

Ni lah rupa bilik dorm yang kami sewa di Asok Montri Hostel dengan kadar 300bhat (rm30) satu malam. Satu bilik menempatkan enam orang. Mula - mula aku bajet nak tinggal di SUK11 Hostel yang dah pernah aku duduk tahun lepas time turun Bangkok namun lepas mengambil kira faktor new experience, faktor partner aku AJ akan balik Malaysia tinggal aku esok dan yang paling penting faktor bajet, maka Asok Montri Hostel menjadi pilihan. AJ booking bilik ni melalui agoda.com untuk memastikan tempat terjamin dan hasil reviews di trip advisor juga menunjukkan ia mendapat rating yang tinggi.Time kami check in masuk tiada kelibat penghuni lain yang mungkin sedah sibuk menjelajah bandaraya Bangkok. Kami pun yang dari pagi tadi hanya makan makanan ringan bagi mengalas perut pun segera bersiap untuk keluar makan.

Asok Montri Hostel terletak tak sampai 100 meter dari shopping complex terminal 21 dan didepan shopping complex tersebut terdapat brader-brader taxi motosikal melepak menanti penumpang. AJ yang baru 2minggu lepas ke Bangkok mengajak aku ke restoran Usman menggunakan khidmat taxi motosikal ni memandangkan jarak yang tak jauh mana. Kami kena charge 40bhat untuk satu hala.

Restoran Usman yang terletak di 259/9 Sukhumvit 22 merupakan restoran Indonesia tetapi menawarkan masakan - masakan Thai. Aku boleh tahu pun sebab tengok ownernya petah berbicara bahasa indonesia dengan sekumpulan pelanggan Indonesia. Baru terasa ada suasana di Malaysia sedikit bila dengar orang cakap bahasa Melayu walaupun versi Indonesia.

Aku order nasi daging berlada manakala AJ nasi goreng dan juga Tom Yam campur. Bil untuk segala makanan diatas adalah 335 bhat. Kena la harga dengan restoran aircond. Setelah kenyang, kami pun pulang semula ke area Asok (Asok adalah nama tempat dan Asok montri nama bersempena nama tempat) dengan niat nak jalan-jalan dalam shopping complex Terminal 21. Time balik kami naik taxi motosikal sekali lagi dan kali ni di charge hanya 300bhat. Harga boleh dirunding sebenarnya.

Terminal 21 adalah sebuah pusat membeli belah yang unik di mana ia bertemakan sebuah airport dan sebuah journey. Sudah menjadi kelaziman bagi setiap pusat membeli belah di Thailand meletakkan pengawal atau polis di pintu utama yang akan memeriksa pengunjung yang nak masuk. Disini, pengawal pun pakai baju macam pilot. Tak payah susah-susah nak apply AIRASIA. Gambar diatas menunjukan ciri-ciri ke-airport-an. Bab aku kata journey pulak, setiap level mempunya tema mengikut negara.

Yang atas ni mini replika jambatan golden gate San Francisco, Amerika. Level Amerika ni menempatkan kedai-kedai menjual barangan IT. Aku pun mengambil kesempatan mengunjungi kedai telekomunikasi AIS untuk membeli simcard . Adalah lebih afdal untuk membeli simcard local bagi menghubungi Malaysia berbanding roaming guna nombor Malaysia. Simcard berharga 100bhat dalam tuh ada credit 50bhat dan aku topup lagi 300bhat menjadikan ia 400bhat kesemuanya. Bukan apa, sebab aku nak melanggan pakej data plan  1GB yang berharga 350bhat. So bolehlah guna whatsapp dan call guna software LINE aja. Memang jimat banyak. Sampai hari nak balik last-last aku guna 100mb lebih aja.

Dalam banyak-banyak tempat, kat level Jepun ni jugak perut aku buat hal. Time ni dah tak peduli mana AJ sebab aku dah ada telepon yang function. Mau dekat 15minit aku godek-godek keypad tepi jamban Jepun yang canggih tuh untuk memastikan fuction pancutan air ada. Punyalah lama last-last baru aku tau menda alah ni akan berfungsi bila ada pressure orang duduk. Aku bukan apa takmau test duduk, sekali dah duduk kompom barai punya. Tak sanggup aku nak guna tisu kalau takda air sebab tuh aku test dulu untuk kepastian. Tapi dia punya pancutan air bawah tuh memang tahap pancutan pili  bomba pecah. Sampai harlem shake jugak lah aku atas jamban tuh. Hahaha.

Ni rupa bukan Tandas area bertemakan Jepun. Tapi takdalah semua kedai jual kimono. Tshirt fesyen universal.

Bila lepak level 1 terasa macam kat Rome pun ada kecuali muka siam di keliling. So perhaps gambaran kota Rome jika ditakluki empayar Siam satu masa dahulu.

Bila dah sudah tawaf didalam Terminal 21, kami pun keluar berjalan usha kedai-kedai jualan di kaki lima. Deretan kedai ni dari stesen BTS Asok hinggalah stesen BTS Nana yang sejauh hampir 500 meter kalau tak silap.

Nak ala-ala pasar malam Batu Feringhi Penang pun ada cuma ni dideretan kaki lima kedai dalam bandar. Macam - macam jenis barang dijual di sini dari selipar,cenderamata sehinggalah adult toy dan DVD X-rated. Walaupun aku dah kategori adult tapi aku dah tak main toy dah. Hahaha. Bila dah sampai area BTS Nana dah terasa macam duduk Arab. Sini tak silap orang panggil arab street. Kedai makanan arab memang bersepah tapi harga taraf Arab jugak la. SUK11 Hostel terletak kat area ni. Kat sini ada satu kedai Kebab jual tepi jalan, memang sedap. 60bhat ja.

Sudah puas meronda, kami pun berjalan pulang ke area Asok. Sempat jugak lalu Soi Cowboy. Soi Cowboy ni takda Cowboy pun, ladyboy banyak. Hahaha. Kepada mereka berhidung belang, belalang, belangkas dan seangkatan dengannya, sini la tempat sesuai untuk anda. Aku lalu ja dengan AJ laju-laju. AJ dah berdarah hidung time ni. Memandangkan AJ dah lemah lutut, aku pun memapahnya pulang ke Asok Montri. Sampai tempat penginapan, budak-budak yang stay situ tengah melepak di lobi. Ada omputih, jepun dan sebagainya. Aku terus naik bilik charge henpon manakala AJ duduk melepak buat perangai ramahnya di lobi dengan penghuni lain.

Bersambung....

Share:

8 Rangsangan:

Anonymous said...

Hiiii....nek atas...gayut la tuewww

haaa..mmg gayut kat katil double decker tuh senam sikit2..kehkeh

Time Traveller said...

hostel ni ada website tak?

www.asokmontri.com

Lokasi sangat strategik.. Recommended

Time Traveller said...

thank a lot... ingat nak stop bangkok on the way balik malaysia nanti..

bape hari recommended untuk stay kat bangkok? dgn perbelanjaan yg sgt bajet hehehee.. :P

Anep said...

3days 2nights should be more than enough kalau setakat nak berjalan tengok2 tempat around bandar bangkok.. kalau balik naik kreta api singgah la arau, boleh kita mengeteh dulu..tringin jugak dengaq plan adventure afrika.haha

Time Traveller said...

la.. hang orang arau ka? mak kami pun asal arau.. insyallah tak ada hal nak lepak sesama.. setakat nak singgah arau tu boleh jer.. kampaung mak aku jer tu.. :P

silap2.. kita sedara.. perlis kan kecik jer.. :P hehehhee..

Anep said...

orang kangaq tapi takat arau tuh guling pon sampai la... roger jgn xroger..