18 February 2013

Siem Reap,Cambodia - Bangkok,Thai Travelog : Part 4

Kami tiba di kedai sewa basikal pada pukul 7 malam dengan lapar dan letih ya amat. Nak makan pun tak sempat nak berhenti sebab terkejar - kejar masa pemulangan basikal. Kalau lebih masa takut kena extra charge lagi sehari. Aku sempat juga makan 2 biji bun time mengayuh tadi. Aku agak hairan macam mana AJ boleh survive dengan makan breakfast roti dan sebiji bun kat Ta Prhom petang tadi. Selesai urusan penghantaran, kami berjalan pulang ke Tanei Guesthouse untuk menyucikan badan yang dah seharian berpeluh. Lapar memang lapar, tapi kami bertekad nak menikmati makan malam dengan bau wangi.

Saat pahit berpisah dengan Fiona. Sesapa nak sewa, aku sangat rekemen Fiona yang tiptop  ber no.71
On the way berjalan balik melalui lorong berdebu ke Tanei Guesthouse, kami melalui sebuah rumah yang di jadikan kelas tuisyen mengajar bahasa Inggeris kepada kanak - kanak Cambodia secara percuma. Di sini, kemajuan ekonomi mereka banyak disumbangkan oleh sektor perlancongan dengan Angkor Wat sebagai tarikan utama.Maka untuk survive mereka terpaksa mempelajari Bahasa Inggeris untuk bertutur dengan para pelancong bagi menjual produk - produk mereka.. Tak hairanlah di sini kadar celik Bahasa Inggeris bagi kanak - kanak sangat tinggi. Part ni aku sungguh kagum.

Apabila keadaan mendesak, tiada yang mustahil. Kanak-kanak di Malaysia terlalu dimanjakan.
Sampai sahaja Tanei, kami tak cakap banyak, terus mandi dan bersiap untuk keluar makan. Masing - masing bersetuju untuk ke Restoran yang diusahakan anak Malaysia iaitu D'Wau. Dari alamat rasmi yang kami dapat, memang tak dapat nak detect dengan tepat di Google Map. Tak kisah sangat sebab malam ni kami menggunakan khidmat tuktuk.Maka dengan alamat di tangan, kami pun turun bawah dan menuju ke drebar tuktuk yang sentiasa ada di depan Tanei. Tapi drebar malam ni bukan drebar yang pick up kami di airport hari tuh. Setelah menunjukkan alamat yang dicatat, drebar tuktuk yang pada hemat aku baya lebih kurang kami terus mengerutkan dahi sambil berulang kami terkumat kamit menyebut nama jalan yang kami tunjukkan dengan harapan dapat mengingati dimana. Lama jugak kami try bagi clue tempat - tempat sekitar D'Wau yang kami dapat info dari internet namun hampa. Aku dah mula nak ajak AJ blah cari drebar tuktuk lain yang bersepah di jalan besar namun brader ni bersungguh - sunguh try tanya orang Tanei dan member - membernya di talifon sebelum dengan perasaan kurang pasti, beliau mengajak kami naik tuktuk dengan charge yang dipersetujui $3. Rm9 untuk perjalanan dalam pengiraan aku tak sampai 10km.

Kami pun layan sahaja journey biar brader tuh setel sendiri hala tuju. Yang penting kami nak sampai dan makan. Dalam masa 10 minit kami pun tiba di alamat yang dinyatakan dalam web. Sah betul walaupun brader tuh berkali - kali jugak memusing sebelum nak jumpa. Tapi masalah kedua mula timbul apabila kedai tersebut tutup namun yng peliknya signboard pun takda. Setelah menyoal siasat awek hotel sebelah, baru lah kami tahu yang D'Wau dah hampir 3 bulan berpindah lokasi dan dia memberikan aku alamat baru D'wau yang bertempat di Angkor Shopping Arcade , # E09 National Road No.6. Adoi, sungguh kecewa dalam keadaan lapar camnih dan yang lagi kecewa, drebar tuktuk ni mula balik sindrom tak tau jalan. Hampeh! Kalau alamat pelik- pelik aku tak marah sangat, ni terang - terang tulis shopping arcade takkan tak tau kot. Selepas call sana sini tanya, dia berpaling kearah kami dan nak tambah charge extra jadi $5. WTF..rm15 untuk tuktuk sahaja. Dalam keadaan lapar dan bengang, kami nego sampai jadi $4 dan dia pun bergerak ke desitinasi. Hampir 45 minit jugak kami melilau dari awal tadi sebelum tiba di restoran D'wau .Tuh pun selepas sesat sana sini sebelum nak sampai.
Akhirnya, D'Wau Restaurant.
Selepas meneliti menu yang diberi, memang tak salah ni restoran Malaysia sebab menunya semua makanan Malaysia dan sebagai traveler yang baru 2 hari sampai disini, sudah tentu kami nak rasa masakan tempatan. Selepas tanya waiter yang bertugas, beliau menunjukkan Nasi Goreng Lolack yang merupakan satu - satunya menu tempatan. Kalau bahasa utara Malaysia Loqlaq yang bunyi sama macam nasi goreng ni bermaksud tak senonoh.

Nasi Goreng Lolack $3 dan minuman $1. Rasa sungguh enak bagi musafir kelaparan seperti kami.

Terasa macam berbuka puasa pun ada lahapnya sehinggakan salad - salad pun aku sapu. Kalau boleh Sekali  dengan bunga-bunga hiasan atas meja tuh pun aku nak telan. Kami berehat seketika melepaskan mengah sambil layan WIFI D'wau .Di sini boleh dikatakan majoriti restoran ber WIFI. Restoran bukan warung. Selepas ini kami plan nak jejalan ronda pekan Siem Reap tengok suasana malam sebelum esok pagi nak bergerak ke Bangkok. Oh ya, tadi time kami balik mandi kami sempat booking tiket ke Bangkok melalui Tanei Guesthouse. Masalah kelaparan dah selesai, sekarang masalah nak cari tuktuk balik ke area pekan pulak. Maklumlah kawasan D'wau ni agak jauh dari kawasan tumpuan pelancong so tuktuk tak berapa nak kelihatan.

Keluar sahaja dari Restoran D'wau, kami di sapa oleh seorang brader yang tengah melepak dengan 2 orang lagi lelaki di meja luar restoran. "nak kemana lepas ni bro ? "

"nak pergi Old Market" jawab aku pantas yang masih janggal rasa bercakap melayu dengan orang selain Aj.

"Oh...Jom saya hantar...." offer brader tersebut sebelum bangun mendapatkan kereta di parking.

Aku time ni dah agak penat dengan taktik orang Cambodia nak pow traveler macam kami ni pun pasrah naik aja selepas melihat brader tuh bersungguh - sungguh offer suruh naik. Dalam perjalanan, brader tuh pun membuka bicara dengan kami dan dari situ baru la aku tahu yang brader ni orang Johor, patut lah boleh cakap melayu walaupun dah slang semacam orang Siam Pattani dah dan yang paling mengejutkan ialah rupa - rupanya dia adalah owner D'wau.Huh! Muda lagi beb, baru 20-an. Dia pun menceritakan pada kami yang dia dulu selalu travel  secara bagpacker dan dari pengalaman tersebut dia nampak potensi restoran makanan Halal di Siem Reap memandangkan time tuh memang susah pelancong Muslim nak dapat makanan halal disini. Setelah balik berbincang dengan parents, maka tertubuhnya D'wau Restoran Siem Reap pada tahun 2006. Sekarang mereka ada cawangan di Pnom Peh yang diusahakan oleh parentsnya. Banyak lagi soalan yang aku nak tanya brader ni tapi memandangkan perjalanan yang singkat, maka kami pun berjabat tangan sambil mengucapkan ribuan terima kasih sebab susah - susah hantar kami ke old market.Thanks Bro!

Sebenarnya kami bukan nak ke old market yang macam pasar aku tunjuk dalam post lepas, tapi ke night market berdekatan. Tak jauh pun, dalam 500meter aja. Sini ada dua night market, satu night market baru yang brader D'wau tuh cakap baru dibina semula selepas insiden kebakaran dan satu lagi original night market yang mana night market lama tapi telah dinaik taraf keadaanya. Kata brader D'wau lagi, ia di design oleh orang Malaysia.

Night Market baru
Dalam berjalan usha-usha night market baru, perut aku memulas semacam dan dipinta pintanya untuk mendapatkan toilet. Try usha kat night market takda toilet, nak balik guesthouse berjalan memang mau bersepah tepi jalan, nak naik tuktuk macam tak logik sebab tak sampai 1km. Alternatif terakhir ialah  pinjam toilet restoran.Maka terima kasih diucapkan kepada AJ kerana dia sudi duduk minum di  restoran ABABA Curry house sambil aku memerut di toilet. Haha..Berak punya pasal kena minum $1.75 sorang. Tapi better dari AJ yang kena pow $1 dengan orang Cambodia angkara ramah tak bertempat (aku malas cerita kisah ni.hahaha) .ABABA curry house ni pada firasat aku baru dibuka dan turut tertulis menyediakan hidangan Halal. Time aku ke jamban nampak jugak perempuan bertudung di dapur so Halal la kot. Ia terletak di jalan menuju ke original night market. Dari night market baru, anda dapat lihat ada satu signboard anak panah menunjukkan arah ke original night market.

Jalan atau lorong ke origanal night market. Pintu gerbang hujung tuh la pintu masuk ke
 original night market.Ababa curry house terletak di sini.
Old Market Original
Lebih tenang

dan susunan kedai yang cantik
Lepas seharian penat berjalan, maka memang la afdal ke pusat massage. Part ni AJ beriya - iya ajak konon lenguh kaki, maka aku pun turut aja serta sebagai balasan dia teman aku berak tadi. Rupa - rupanya AJ dah recce awal bab massage ni dan dia ajak aku ke Lemongrass Garden Spa berdasarkan reviews yang baik di TripAdvisor.com .Di usahakan oleh orangKami amik pakej khmer massage yang berharga $10 sejam.Dia punya sedap kena urut sampai tertidur lah wa cakap lu... macam takmau balik pun ada..

Recommended. Kami kesini berdasarkan review di Trip advisor.

Share:

3 Rangsangan:

Time Traveller said...

huhuhuu.. banyak cabaran baru lah travel menjadi penuh bermakna.. :P

kalau mcm ni boleh survive so try travel afrika.. susah giler nak survive.. huhuhuu..

mkn bun sebijik sehari pun dah bersyukur :D

Anep said...

Boss ka ni ? Kalau ada correction fakta sila bagitau..manatau ada silap tulih..maklumlah lepas kena massage smua maklumat jadi blur..haha

Tengku Ahril パラダイス said...

haha! takde masalah .. smua okay maa .. nt jgn lupa utk war2 wau restaurant pd kwn2 yg nak dtg ke cambodia ye .. ^_^