26 June 2014

Rombak Ombak Tombak

Teringat aku ketika zaman universiti dulu, apabila lecturer mengarahkan student membentuk group untuk sesuatu assignment. Semestinya kita para student mula terpinga-pinga mencari wajah yang dikenali untuk membentuk group. Disebabkan rakan-rakan itu kita kenali, sudah tentu kita turut kenal akan perangai mereka. Ada yang jenis datang kelas sebulan sekali, ada jenis muncul sewaktu ada test sahaja, ada yang jenis takkan datang perjumpaan selain kelas, jenis copypaste wikipedia dan bagi pada kita*WTF kalau jenis ni,baik aku buat sendiri*, jenis pemalas *kalau perempuan pandai la guna nada manja i bz la u bla bla sori ekk sambil wink2*dan pelbagai lah. 

Sewaktu dalam keadaan begini, nak reject, dah member-member, kang bermasam muka pulak. Kang tak mahu lagi keluar makan bersama. Kang tak mahu lagi jemput melepak di rumah sewa mereka *kaki lepak seronok buat melepak tapi tak seronok buat group member*. Kang bila kita perlu bantuan diluar tak nak tolong pulak. Dan banyak lagi kang kang kang yang boleh terjadi.

Maka kita pun terpaksa menerima mereka walaupun dalam hati sudah dapat congak yang mana member dalam group yang boleh buat kerja dan yang mana sekadar ada nama sahaja. Begini lah hidup. Perlu banyak bertolak ansur dan berkorban.

Mungkin ini yang dialami abe Najib sewaktu membentuk kabinet. Lihatlah dengan pertambahan Menteri dan Timbalan yang baru dari Parti MCA menjadikan jumlah semua Menteri 35 orang dan Timbalan 27 orang untuk mentadbir negara berpenduduk hampir 28juta orang. Negara India dengan jumlah penduduk 1.2 billion orang pun hanya ada 24 orang Menteri Kabinet. Kalau aku jadi abe Najib, aku tak pentingkan sangat consequence jika tak memilih seseorang tuh dalam "team" aku kerana soal kabinet melibatkan duit orang ramai. Suatu amanah yang berat.

Lagipun dalam Surah Surah: ALI-'IMRAAN - Ayat: 26 dah terang dan jelas mengatakan


Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Apa lagi nak takut ! ....


Share:

0 Rangsangan: