19 June 2014

Piala Dunia

Sedar tak sedar 4 tahun sudah berlalu. Rasa macam baru saja menghadapi ujian psikologi ini dan sekarang ia datang lagi.Sebagai seorang lelaki yang biloginya tak minat bola, kedatangan World Cup umpama kedatangan bulan Ramadhan bagi orang munafik. Haha. Kalau nak kata aku tak minat bola sebab tak pernah didedahkan sukan ini, tak jugak. Sekolah rendah dulu parents aku selalu juga bawak aku ke stadium untuk tengok pasukan Perlis beraksi. Pernah jugak turun sampai Ipoh demi Final Piala FA. Petang - petang aku main jugak bola dengan kawan-kawan walaupun ada on off sehingga tingkatan 3. Namun hati ni tak tertarik untuk ambil port tentang sukan ni.

Bila Piala Dunia menjelang, perkara yang membuatkan aku malas adalah di mana saja pergi tak kira kedai runcit, ofis, pejabat kerajaan sehinggalah ke tandas awam semuanya bersembang bab bola. Aku paling tak suka dengan "the awkward moment" bila seseorang yang kurang rapat dengan aku cuba memulakan perbualan dengan " game semalam best kan..." " aku dok rasa team ^%&**& menang ni.." "hang sokong sapa " etc. Setiap kali aku dituju soalan begitu, aku hanya akan jawab " owh ya ka" dan ubah topik atau terus terang cakap " tak tengok pun". Tak kisah la, tapi akan nampak perubahan riak muka orang yang bertanya tuh seolah aku ni murtad pon ada. Haha.

Perkara yang menghairan seorang lelaki yang tak minat bola macam aku, macam mana seseorang itu boleh menyokong pasukan sesebuah negara yang bukannya pun negara mereka apatah lagi mempunyai kerakyatan negara tersebut?  Susah aku nak paham. Kalau bab Kelab bola aku boleh terima lah. Mungkin persoalan aku ni tampak kolot dan serius tak bertempat tapi aku cukup menyirap baru - baru ni bila mendengar jawapan seorang pemanggil di radio yang menyatakan "saya orang Melaka, jadi saya sokong Portugal " dengan nada bangga. Seolah beliau berbangga negaranya dijajah. Agak-agak apa perasaan pahlawan Melayu zaman tuh kalau tahu anak cucu mereka cakap begini.

Ok. Aku malas nak serius sangat. Aku mungkin tak minat Bola Sepak tetapi apabila pasukan Malaysia atau pasukan negeri aku yang beraksi, aku boleh bersorak bersedih bagai seolah aku minat sukan itu. Setiap serangan ke gawang Malaysia boleh mendengupkan jantung aku. Time macam ni aku selalu fikir begini gamaknya perasaan penyokong bola tegar selama menonton EPL dan sebagainya. Hehe.

Apapun aku harap kita tak terlalu fanatik dengan Piala Dunia sehingga jadi macam Bangladesh.


Dhaka: Authorities in western Bangladesh pleaded with football fans on Tuesday to remove tens of thousands of Brazilian and Argentinian flags from their rooftops as World Cup fever grips the normally cricket-mad nation.
Ahead of Thursday’s big kick-off in Brazil, many Bangladeshi towns and cities have been turned into seas of either yellow and green or blue and white in a reflection of the huge support for the South American giants.
But Mustafizur Rahman, government administrator of Jessore district, which is home to 2.7 million people, said the mass display of support for the tournament’s two favourites was disrespectful to Bangladesh’s own flag.


Share:

0 Rangsangan: