Citarasa Sempering

Friday, January 01, 2010

Makan tengahari merupakan bukan kemestian bagi aku kerana aku selalunya makan bila lapar tanpa mengira masa.Namun didalam situasi perut menjerit jerit meminta makanan,ibadah sunat ini menjadi satu kewajiban.Namun apa yang paling tidak sedap sekali apabila makanan tengahari dicemari anasir anasir luar.Entah mengapa,aku penah termakan kari bercampur lipas remaja ,tiada lah rasa jijik sangat namun bila termakan lauk bercampur rambut dian sostoroswoyoyo,orang gaji baruku dari jawa,terus automatik signal lapar terhenti.

Lepas sembahyang jumaat,perut mula menjerit kembali menandakan kebutuhan makanan.Tengok lauk tengahari dah aku tak lalu,nak makan maggi,cukup cukup la makan sewaktu darurat di Kelompo sana.Selepas puas menggeledah peti ais,aku terjumpa satu kotak bertajuk 'adunan pankek berperisa beri biru'.

Yaa tuan tuan dan puan puan.Masukkan tepung adunan didalam semangkuk air ya.Air tuh kita agak agak sahaja dengan nisbah tepung kepada air berkadarana 3:1 .Untuk lebih afdal kita gunakan air zam zam namun kalau tiada air paip pon dah okey ya..selepas itu masukkan sebiji telur disertakan dengan 2-3sudu kecil minyak kelapa sawit.

kemudian gaulkan segala bahan menjadi sebati dan masukkan kedalam kuali leper

Hasilnya ..

Apa macam,nampak macam dalam gambar tak ?? except permukaan pankek aku lebih kepada permukaan bulan.

Omputih pun tak makan pankek petang petang hangat nih..Begitulah citarasa masyarakat sempering

You Might Also Like

0 Rangsangan

Flickr Images