Ramadhan Ini

Tuesday, August 25, 2009

sekadar hiasan

Ramadhan tanpa terawih bagi aku bak burger tanpa sos.Tak sempurna rasanya.Malam tadi aku ke Masjid Dengkil ,dah hampir setahun tak merasa duduk masjid malam malam.Biasanya seminggu sekali,tuh pun tengahari.Haih.Bila nak insaf.Orang orang Dengkil masih ramai lagi beriman berdasarkan attendance penduduk ke masjid.Pemuda pemuda pun masih ramai ke masjid mengerjakan terawih ni.

Sudah setahun tak mengerjakan semayang terawih,banyak jugak step dah lupa.Yang paling aku confuse tadi,lepas orang azan,semua kucar kacir bangun.Setengah rapat ke kiri,setengah ke kanan,setengah ke tengah.Aku dah pening.Aku bajet dah nak sembahyang Isyak,aku pun sama sama kucar kacir ke brader terdekat.Siap jari kaki hampir berlaga punya teguh saf aku buat.Setan pun susah nak bolos.Tapi kalau saiz saiz cik kelvin mahupun aj,boleh lolos jugak ni.Dalam kucar kacir tuh,aku tak tau nak niat apa,sebab bajet nak sembahyang Isyak tadi,lepas tengok orang berterabur,aku pon sembahyang tanpa niat.hahaha.Sembahyang ni hukumnya hampir haram sebab tidak membawa pahala.

Sembahyang Isyak masuk pukul 8.30 lebih kurang,tapi sementara menunggu makmum yang masih membuat perangai zaman universiti,tak reti nak puncture,jadi lama jugak la.Pukul 9.00 pm baru sudah Isyak.Lepas Isyak tok imam bagi sedikit ceramah pendek.Bunyi marah betul tok imam.Nada memang soprano habis.Nasib baik tiada jemaah warga emas yang tumbang.Tak ka Syahid.Selain memiliki suara yang lantang,imam masjid Dengkil ni boleh tahan rempitnya.8 rakaat dihabiskan dalam masa 20min sahaja.Tapi memandangkan masjid Dengkil mengerjakan sembahyang 20rakaat,maka aku berundur awal bersama sesetengah jemaah yang lain meninggalkan hardcore hardcore.

Selalunya balik sembahyang,aneka jenis kuih terhidang.Tapi berpuasa diperantauan,yang ada hanyalah sawang sawang.Entah mengapa,semenjak umur makin meningkat,ramadhan mahupun raya sudah menjadi kurang meriah.Cabaran berpuasa dimasa kecil lebih menarik berbanding sekarang.Dulu puasa macam nak pitam,bila berbuka rasa stim mengalah semua perasaan stim yang len pastuh lepas terawih boleh main mercun pom pang sana sini.Dekat nak raya time paling gusar.Time tuh nak pilih kaler baju raya bak urusan hidup atau mati.Memang 7hari 7malam tak tidur dibuatnya.2-3 hari sebelum raya dah buat list senarai pemberi duit raya beserta jumlah ramalan siap estimate jumlah keuntungan tahun ini.Tapi sekarang kemana semua semangat itu pergi ?

You Might Also Like

6 Rangsangan

Flickr Images