17 August 2009

Project kunang kunang stage 2

Actually benda first yang aku buat bila dapat kereta setahun lepas ialah memasukkan bodykit.Kalau ikutkan hati,memang nak sumbat bodykit GTi yang sungguh kacak menawan itu sahaja namun kalau nampak macam GTi tapi dengan Kancil pon boleh kena highbeam kat highway,baik tak payah.Maka buat masa sekarang aku just pasang bodykit yang simple dan tidak lari dari tema proton itu sendiri.Sebagai sebuah satria,bagi aku.kit yang sedap dipandang mata hanyalah dari GTi ataupun mirage cyborg big or small fog lamp.

so benda pertama yang aku pasang tempoh hari ialah Putra lip (PU),Mivec side skirt (Fiber) dan Spoiler GTi (Fiber) dekat sebuah kedai aksesori di Kajang.Kepada mereka yang masih belum paham apa itu fiber atau PU,senang cerita,ambil dua jenis pembaris plastik.
1)jenis keras dan tak boleh bengkok


2)jenis kenyal boleh bengkok


Bodykit atau bumper yang dibuat daripada fiber ni ibarat pembaris jenis (1),rapuh tapi murah.Kalau kena langgar sikit,boleh pecah.Tetapi,perlu diingat yang fiber ni mudah dicat dan dibaiki kalau pecah.Pu pulak ibarat pembaris jenis (2).Mahal dan kenyal.Kalau langgar sikit sikit dia tak pecah.Tapi sekali pecah,memang dah tak boleh repair.

Hari ini aku ke kedai Siong Seng Dengkil untuk memasang Putra lip (fiber) dan spoiler Gti yang baru (fiber).Kenapa aku tukar menda sama?Ok.Silap aku dulu,aku just beli barang berdasarkan harga yang paling rendah dan bila harga dah rendah,kualiti pun paham paham la.Lip PU yang aku pasang tempoh hari sudah meleding.Meleding ni salah satu dari sifat buruk PU dikala berhadapan cuaca panas seperti di Malaysia.Maka aku mengambil keputusan untuk bertukar kepada Lip fiber sahaja yang dibeli dari seorang member Zerotohundred dengan harga lebih kurang rm60 kalau tak silap.Upah pasang lip kat Siong Seng pula adalah rm10 sahaja.

Masalah kedua pula ialah spoiler Gti fiber.Spoiler Gti yang aku beli sebelum ni ada sedikit masalah dimana kaki tapak tuh agak pendek,maka aku perlu lapik dengan double sided tape untuk menjadikan posisinya cantik.Masalah kedua ialah kedai yang aku pasang sebelum ini pasang cincai gila.Dah la tebuk bonet aku tak sama menyebabkan spoiler senget sedikit jika dipandang dengan teliti.Segala masalah ini akhirnya terlerai di Siong seng apabila aku mengambil keputusan untuk membeli spoiler Gti baru juga fiber berharga rm135 siap pasang.Spoiler kali ni memang cun,masuk ngam2 dengan lubang spoiler standard proton.


Keseluruhan,makin sedap mata aku memandang kereta buruk kuning ni .Kedai siong seng pulak,pekerja yang handle kereta aku tuh agak sombong dan tidak mesra pelanggan.Muka mau serius,bila aku cakap,muka serupa cam aku maki.Apapun,janji kereta aku ok.Sepanjang menunggu kereta aku siap,aku sempat berkenalan dengan Ah Siong (bukan nama sebenar) yang juga seorang pelanggan setia kedai siong seng.Sempat juga aku borak borak dengan Ah Siong ni,borak apa,nanti aja aku tulis.
Share:

0 Rangsangan: