KITARAN NORMA KEHIDUPAN SUKU 2017

Wednesday, March 29, 2017

Aku tak pasti blogger lain macam mana, tapi bagi aku, salah satu tujuan aku berblogging adalah sekadar mencatatkan sedikit sebanyak peristiwa atau pengalaman yang dilalui oleh aku. Kaedahnya seolah seperti sebuah diari. Lama-lama sekali, aku suka membaca semula cerita-cerita lepas yang dikarang oleh aku bagi menggambarkan perasaan ketika itu.

Semalam aku terbaca semula catatan berkenaan rutin harian aku pada tahun 2014 iaitu di posting bertajuk "KITARAN NORMA KEHIDUPAN SEPARUH 2014" iaitu kira-kira 3 tahun yang lalu. Setelah sekian lama tak update serba sedikit berkenaan rutin aku, maka hari ini aku nak catatkan sedikit disini buat tatapan dimasa hadapan pulak.

Dari pembacaan aku dari posting aku 3 tahun yang lepas, banyak yang telah berubah dalam tempoh masa tersebut. Sekarang sudah mempunyai keluarga kecil, maka rutin harian boleh dikatakan 90% berubah. 

6.00 Pagi
Masih seperti dahulu, struggle nak lawan hasutan syaiton tuh masih sama. Jadi kadang-kadang menang, sampai lah ke masjid. Kalau kalah, sembahyang di rumah saja. Pukul 7.00 pagi dah terpacak diluar rumah meletakkan anak aku dibaby seat sebelum babai anak dan bini.

7.00 Pagi
Sudah hampir 2 tahun rutin aku pagi-pagi kena pergi ofis untuk uruskan pengeluaran senjata. Bagus jugak ada tugasan ni, atleast aku tak sambung membuta.

8.00 Pagi
Selalunya aku ke gym. Main gym pun dah tak seperti dahulu. Tak konsisten dan corak training pun dah berterabur memandangkan masa aku tak menentu. Ada time lapang dapat la ke gym 4 hari seminggu, kalau tak silap haribulan sebulan pun boleh jadi 4-5 kali ja ke sana. Ada hari aku suka mengayuh basikal di sawah. Masih merupakan tempat favourite aku seperti mana dalam posting lepas. Cuma sekarang aku susah sangat nak melepak diwaktu petang, jadi banyak dapat layan view sunrise.

10.00 Pagi
Masuk ofis. Macam biasa, sekarang tanggungjawab dah makin besar dan berat. Usaha kena lebih. Walau ada masa banyak main jugak. Tapi aku jenis kalau tak lakukan something yang produktif untuk hari tersebut, aku akan rasa bersalah pada diri sendiri seolah makan gaji buta. Bagus kan aku. haha.

1.00 Tengah hari
Aku selalu lunch tapau kedai ja dan selalunya aku makan sebelum pukul 1 sebab time pukul 1 tuh aku nak ke masjid solat zuhur. Betul la orang kata kalau dah terbiasa maka susah nak tinggalkan. Sekarang kalau solat Zuhur tak berjemaah rasa lain aja. 

6.00 Petang
Selain kena awal ke pejabat untuk keluarkan senjata, aku juga jadi orang terakhir balik sebab kena simpan semula senjata. Jadi boleh dikatankan masa yang paling aku suka sepanjang hari iaitu waktu petang sudah tak dapat dinikmati sepenuhnya. Sedih, tapi itu rezeki untuk syarikat. Walau macam mana pun, aku akan pastikan selepas setel kerja aku akan keluar bersama anak isteri samada jalan-jalan atau melakukan apa-apa aktiviti diluar. Maklumlah anak aku baru 1 tahun lebih dan sedang membesar, jadi aku nak dia terbuka sikit mata dan minda tengok dunia luar selepas seharian dirumah.

7.00 malam - 9.00 malam
Solat maghrib selalu jugak aku buat dirumah ja sebab dah keluar dari ofis pun dah pukul 6.00 petang takkan nak hang out sejam aja kan. Tuh yang selalu termissed berjemaah di Masjid. Rasa bersalah gak. Tapi Isyak aku masih tetap ke masjid, sama sebab macam aku kata di posting lepas. Kalau dulu lepas maghrib mesti layan Buletin Utama, tapi sekarang sejak zaman Najib ni aku dah tak bukak tv waktu cenggini. Ada hikmah gak kan. Leh gak mengaji Quran kalau rajin.

9.00 malam
Waktu ni selalunya aku dah mula rasa-rasa mengantuk. Bergantung pada hari, ada masa rajin aku akan kayuh basikal senaman dalam rumah habuan cardio. Kalau malas aku bersandar aja layan movie or dokumentari. Ada masa aku keluar melepak dengan member. Tapi sekarang member-member pun masing-masing dah ada komitmen selain ramai yang dah merantau. Kadang-kadang bosan sangat aku melepak aja sorang-sorang. Sadis gak kadang-kadang.

12.00 malam
Waktu ni dah dikira max la untuk aku tidur. Selalunya kalau taknak tidur pun mata dah berat tahap apa waktu ni. Rindu gak kadang-kadang zaman menjadi batman dulu di MMU. Apakan daya. Masa mengubah segalanya.

Begitulah serba sedikit akan rutin harian aku sekarang. Moga dimasa depan bila aku buat posting seterusnya, kehidupan akan menjadi lebih awesome or mungkin aku akan gelak semula bila fikir perbezaan kehidupan dulu dan sekarang.

You Might Also Like

0 Rangsangan

Flickr Images