19 March 2017

Redah 3.0 : Sri Lanka - Day 5 Kandy to Ella

Aku turun awal ke ruang makan hotel untuk breakfast. Sebenarnya aku ingat sarapan tersedia pada jam 7.00 pagi tapi rupanya pukul 7.30 pagi. Tapi disebabkan makanan dah nak hampir siap dihidang, pelayan hotel benarkan aja aku untuk rasmikan makanan. Takda orang lagi waktu ni. Sebenarnya tempat makan dia pun macam bilik dewan kecil aja. Makanan pulak takda la banyak, tipikal macam hidangan hotel Seri Malaysia walaupun katanya 4 bintang.

Anak itik keluar kandang..haha.. rombongan kemana-mana gamaknya.
Setel sarapan dan packing, kami pun turun mendapatkan tuktuk yang sudah puas berehat semalaman. Plan hari ni untuk ke Nuwara Eliya atau terus lajak ke Ella, bergantung kepada ketahanan bontot masing-masing kerana dari dari Kandy ke Eliya lebih kurang 80km manakala ke Nuwara Eliya dari Kandy lebih kurang 140km. Nuwara Eliya dan Ella ni merupakan tanah tinggi, so tak pasti bagaimana laluan muka bumi kami hari ini.

Bangun oiii...

Apapun sebelum ke sana kami nak pusing lihat Bandar Kandy seround sebab AJ belum explore dan aku pun nak tengok gak suasana Kandy disiang hari. Bagi aku bandar Kandy ni biasa-biasa aja. Bandar Alor Setar atau Kuantan lagi maju dari Kandy ni. Puas pusing kami pun meneruskan perjalanan menghala ke Nuwara Eliya tepat jam 12.00 tengah hari. Satu permulaan yang agak lewat sebenarnya. By the way, aku jadi driver bertugas untuk hari ini.

Pemandangan Tasik Kandy. Ada sejarah disebalik tasik ni.

Berbunga bunga gaya brader ni cakap telepon

Suasana Kandy. Macam bandar lain, ada patung Buddha tinggi nun disana

Di Sri Lanka wine/beer kena beli di kedai khas. Macam bagus ja kalau buat macam ni di Malaysia. Terkawal sikit penjualan rasanya

Lagi suasana Kandy

Cari 2 buah rakyat Malaysia didalam gambar ni

Terjumpa lagi sebuah rakyat Malaysia
dan lagi suasana Kandy
Lepak minum dan tapau makan di Muslim Hotel Kandy. Pak cik ni tanya dari mana, kami cakap Malaysia. Terus tanpa banyak cakap dikasi soalan cepumas "how's your current prime minister?" Malu beb.

Sebenarnya aku ingat nak ke Nuwara Eliya melalui jalan Hanguranketa tapi co-pilot tak reti baca map maka tersilap lalu jalan ‘main road’. Jalan yang aku sebut tadi tuh kalau tengok dalam peta lebih kurang jalan kampung dan lebih berbengkang bengkok jadi aku assume pemandangan mungkin lebih menarik. Yang aku malas nak lalu main road sebab takut tiada suasana kampung-kampung dan silap haribulan sesak dengan kenderaan. Mungkin ada hikmah disitu maka kami teruskan aja perjalanan.

Walaupun main road, sebenarnya jalan agak tenang dah menarik. Tak hairanlah berdasarkan tips di Tripadvisor pon ada orang puji jalan ni wajib dimasukkan dalam peta perjalanan. Suasana perjalanan ada la sedikit sebanyak seperti nak ke Cameron cuma literally melalui ladang-ladang teh yang menghijau.

Hijau..hijau..dan hijau...

Suasana jalan ke Nuwara Eliya
Sebenarnya salah satu lagi cara nak menikmati pemandangan ladang teh dan hutan tanah tinggi ke Nuwara Eliya ni adalah dengan mengambil train dari Kandy. Katanya one of the most beautiful train ridein the world. Sayang gak sebenarnya tak merasa pengalaman tuh but rasanya lagi rare tengok pemandangan disebalik cermin hadapan tuktuk.

Tak pandai aku nak gambarkan panjang-panjang perjalanan ke Nuwara Eliya dari Kandy, sekadar aku nasihatkan kalau sesiapa yang datang sini silalah lalu. 2 keping gambar diatas tak mengambarkan keseluruhan perjalanan yang bagi aku amat menarik.

Melalui sebuah masjid. Cantik sungguh view masjid ni.
Rehat sambil layan view di sebuah stopby tea shop.
Dalam perjalanan, kami melalui Ramboda falls yang merupakan salah satu tarikan pelancong disini. Aku dan Aj dah seronok waktu ni bajet boleh mandi air terjun. Walaupun kami berada di tanah tinggi, tapi terik mentari macam takda beza pon. Panas semacam. Untuk ke Ramboda Falls perlu masuk melalui Ramboda Falls Hotel. Siap kena lalu cafe hotel, koridor bilik hotel bagai. Malangnya kami tak nampak langsung port mandi.

Air pun tak banyak. Musim panas gamaknya. Air kering.

Aku bantai makan dalam satu pondok guard kosong ni. Tak lama kemudian masuk 2 orang polis. Rupanya ni pondok Polis. Polis muda sekor tuh buat muka bengang tengok aku makan dalam pos diaorang tapi superior dia cakap takpa2,Sila sambung makan sambil borak tanya asal mana. Mati2 aku ingat pondok terbiar.
Selepas makan tengahari nasi yang dibeli di Kandy tadi, kami pun meneruskan perjalanan. Bergerak sikit kedepan baru kami nampak kawasan air terjun yang ada orang bermandi manda. Hampeh. Memandangkan perut sudah kenyang, malas lah nak berkubang jadi kami teruskan aja perjalanan.

Pukul 4.30 petang kami pun sampai ke Nuwara Eliya.Suasana waktu ni dah terasa dingin, Mungkin dah tinggi kot kami mendaki tadi atau sebab dah petang. Melihat suasana pekan dan kedinginan disini, tak hairan bila aku terbaca disatu blog ni yang cakap suasana di Nuwara Eliya seperti suasana di Cameron Highland zaman 80-an. Pekan Nuwara Eliya ni tak besar mana dan kelihatan ramai pelancong asing disini. Sebenarnya sejarah Nuwara Eliya sama seperti Cameron Highland iaitu menjadi tempat pengawai Inggeris zaman dahulu untuk datang menyejukkan diri.

Pekan Nuwara Eliya

Rupanya maruku di Malaysia lagi power dari sini. Aneh.
Bila tengok jam yang baru nak masuk pukul 5 petang (sini suasana 5 petang bersamaan seperti 6 petang di Malaysia), terasa masih awal untuk settle down. Aku dan AJ bermusyawarah dan akhirnya kami memutuskan untuk meneruskan perjalanan ke Ella. Ella terletak 60km dari sini. Jadi kami gamble aja, kalau tak larat kami akan berhenti di mana-mana guesthouse dalam perjalanan nanti.

Tasik di Nuwara Eliya. Suasana dingin dengan pemandangan yang cantik. Kalau aku datang lagi ke Sri Lanka, wajib aku datang semula lawat tempat ni.
Azan Maghrib sudah berkumandang sewaktu kami tiba di Bandarawela yang terletak 15 Km lagi dari Ella. Kami singgah solat dan dinner disini sebelum meneruskan perjalanan. Dalam kepekatan malam, kami membelah kegelapan dalam menghabiskan saki baki perjalanan. Ewahh. Sebenarnya kami melalui jalan bandar, pekan dan kampung jadi walaupun malam takdalah ngeri. Bontot aku dah kebas time ni setelah memandu dari Kandy sejak pagi tadi.

Di Bandawarawela tadi AJ dah booking tempat bermalam kami di Ella iaitu Hipster Hideout. Jadi sekarang tetapan GPS kami menghala kesana. Cuma yang ngerinya kami dibawa masuk melalui satu kawasan ladang teh yang gelap gelita. Lepas melalui ladang teh, masuk pulak lorong kecik jalan tanah merah yang mana kiri kanan hanya hutan. Aku dan AJ dah pelik semacam. Nama Hipster tapi apa jadah dalam hutan benar.

Aku dah terbayang babak dalam movie bergenre Thriller waktu ni
Selepas 3 km membelah hutan barulah jumpa tanda-tanda kewujudan satu kampung. Memang dalam lah. Sekali tengok macam port hippies pon ada. Apapun janji bilik bersih. Kami check in dan black out.

# bercuti di sri lanka # pengembaraan di sri lanka # cuti cuti sri lanka # tuk tuk sri lanka # tips ke sri lanka