20 May 2017

Redah 4.0 : Day 1 KL - Khatmandu

Setiap kali pulang dari travel, selalunya kita akan kerap terkenang akan moments yang menarik ketika travel secara retrospektif. Perkara sama berlaku pada aku. Lebih parah bila dihujung minggu tanpa apa-apa aktiviti. Keseronokan mengembara melihat tempat baru dan budaya orang kerap membuak-buak ketika tengah kebosanand.

Tak sampai sebulan seleps trip ke Sri Lanka, aku terbeli tiket ke Nepal ketika gatal-gatal tangan melihat tiket flight. Kenapa aku pilih  Nepal? hasil kajian secara cincai, aku dapati Nepal kena dengan ciri-ciri yang aku nak iaitu legal untuk menyewa motosikal dan paling penting tiket flight tak terlalu mahal.

Fast foward, pada 23hb April 2017 jam 2.00 petang aku sudah menuju ke Paradigm mall untuk menaiki aerobus ke KLIA. Trip kali ni aku buat secara solo memandangkan AJ, patner aku di trip lepas ada komitmen lain pada tarikh yang aku pilih. Untuk trip kali ini juga, aku hanya melakukan research sekitar 3 hari sebelum bertolak. Tuh pun cincai.

Flight Malindo OD 182 yang akan ke Khatmandu akan bergerak pada pukul 6.10 petang. Bagi yang membeli tiket aerobus secara online, diskaun Rm1 akan diberikan kepada harga tiket. Tetapi tiket perlu dibeli 24jam sebelum masa bertolak. Oh ya, Untuk trip Redah 4.0 ni aku menggunakan insurans perjalanan dari Etiqa Takaful yang dibuat secara online.

Majoriti penumpang Malindo Kul-Khatmandu adalah warga Nepal dan pelancong asing.
Warga Malaysia ada dalam 15-20 orang.
Segalanya berjalan lancar hari ini walaupun flight delayed sejam, aku tiba di Khatmandu pada pukul 9.30 Pm setelah perjalanan yang mengambil masa 4 jam 40 minit. Sungguh selesa bila dapat duduk di kerusi Row nombor 4 iaitu seat pertama di ruang ekonomi. Apa yang ‘special’ adalah seat ini mempunyai ruang kaki yang sedikit luas. Kalau naik Malindo boleh pilih seat secara percuma.

Tiba di Tribuvan International Airport Khatmandu, penumpang perlu menaiki bas untuk ke banggunan terminal. Cuaca agak sejuk pada malam itu, nasib baik aku dah standby sweater. Bagi rakyat Malaysia yang ingin ke Nepal, visa adalah wajib tapi yang mudahnya ia boleh dipohon secara On Arrival. Nak pohon di kedutaan Nepal di Malaysia pon boleh.

Aku memula agak terpinga-pinga untuk proses permohonan Visa On Arrival tapi jangan risau, follow aja flow orang lain. Step pertama ke kiosk permohonan visa dimana anda perlu masukkan maklumat peribadi sebelum mesin akan mengeluarkan salinan maklumat anda tadi. Bawa salinan ke kaunter pembayaran Visa, macam aku, aku akan berada di Nepal selama 9 hari jadi aku ambik visa yang paling minimum iaitu 15 hari dimana berharga usd $25. Selepas bayar bolehlah ke kaunter imigresen dan akhirnya welcome to Nepal. Proses memakan masa tak sampai 15minit. Sebelah kaunter pembayaran tu ada money changer. (kadar tukarannya tak jauh beza dari apa yang aku tukar di bandar Khatmandu dan Pokhara beberapa hari kemudian)

Aku menginap di kawasan Thamel sepanjang 2 hari di Khatmandu dimana aku syak hampir majoriti pelancong akan menginap dikawasan ituni. Aku menggunakan khidmat teksi airport walaupun ada pilihan teksi sapu dan bas yang lebih murah. Caj taxi airport adalah Rs800, itu dah termasuk surcaj lewat malam sebanyak Rs100. Aku menginap di Hotel Gallery, Z street, Thamel pada malam ini. Apa yang aku terpinga pinga adalah dari airport sehingga ke check in hotel mostly pekerja mereka boleh berbahasa Melayu dengan aku. Hah.
(Rs100 = RM4.40 ketika waktu aku ke Nepal)

# bercuti di nepal 2017 # bercuti di nepal # pengembaraan di nepal # percutian ke nepal # cuti cuti nepal # sewa motor nepal # tips ke nepal