13 August 2015

Redah Pahang : Leg 1 Cameron Highland

Taktala keadaan tak mengizinkan untuk aku meneruskan misi Redah 3.0 dalam masa terdekat, tugasan luar yang ditugaskan syarikat sedikit sebanyak mengubat ketagihan untuk kaki ini berjalan.

Misi kali ini adalah lawatan tapak sekolah sekitar Pahang dimana terdapat lebih kurang 80 buah sekolah yang perlu dilawati iaitu di kawasan Cameron Highland dan Kuantan.

Leg 1 : Cameron

Misi dimulakan dengan mendaki Cameron. Last sekali aku ke Cameron adalah beberapa tahun lepas, tuh pun balik hari. Ini kali pertama aku naik Cameron melalui Simpang Pulai seingat aku, selalunya melalui Tapah.


Aku tak pasti samada aku tak perasan ketika trip lepas atau keadaan bertukar secara mendadak disini dimana Cameron yang aku kenal telah bertukar menjadi pusat komersil. Terlalu komersil. Ladang sayur, bunga, pusat jualan, malah shopping kompleks telah menggantikan landskap hutan yang menghijau. Tiada lagi ketenangan seperti kenangan terakhir aku disini.



Jalan dikawasan pekan memang teruk, nasib baik kali ini kami datang dengan 4x4 kerana tak mahu pisang berbuah dua kali. Ketika lawatan tapak sekolah Perak dahulu kami terpaksa berpatah balik disesetengah tempat kerana jalan terlalu lasak untuk kenderaan sedan.



Selepas selesai tugasan untuk hari ini, kami berhenti menginap disini. Puas hati. Cuma parking agak susah.
View dari tingkap bilik
Suasana disiang hari tak lah sesejuk mana namun taktala siang melabuh tirai, kedinginan mula membaluti tulang sumsum. Ewahh ayat. Sastera sangat.

Malam agak suram kerana bukan malam minggu, tiada aktiviti melainkan melepak minum di Old Town White Coffee
Keesokan pagi kami bersarapan di medan selera berhadapan dengan hotel.

Kerja disini taklah sesukar mana melainkan nak ke sekolah SK Tenalok dimana agak 'dalam'. Tapi jalan elok banyak berbanding gambaran yang aku dapat di internet. Even kereta pun lepas nak lalu sini tapi dengan 4X4 lebih mudah banyak lah.


SK Tenalok


Part paling aku suka adalah melawat SK Ladang Boh 1 & 2. Pemandangan ladang teh yang terbentang memang mengasyikkan. Tapi sayang masa tak mengizinkan langsung untuk kami lepak minum di Boh Tea Centre maklumlah perlu melawat sebanyak mungkin sekolah sebelum tamat waktu bekerja.

Dah macam di New Zealand
Banyak betul pelancong asing kat sini tapi yang aku respek mereka ni semua menapak nak ke sana sini. Jauh gak aku tengok diaorang menapak. Siap ada yang hitchhiking tapi tak dapek nak nolong sebab kami ada misi.

Kalaulah dapat layan view cenggini hari-hari
2hari 1 malam kami kerja pun selesai maka kami terus cabut balik Perlis. Adalah beberapa karenah birokrasi terpaksa kami tempuhi dengan PPD ni. Setakat kena 'tolak' ke sana ke mari biasalah. Yang hangin time aku di PPD Cameron tak maklum, bila aku dah sampai Perlis baru diaorang nak call cakap "Encik kena datang sini untuk dapatkan cop pengesahan..wtf"
Share:

0 Rangsangan: