24 August 2015

Doktor Google

Hari ini aku cuba untuk menjadi doktor segera. Aku pasti ramai doktor bertauliah diluar sana menyampah dengan doktor segera macam aku ni. Ya lah, diaorang mengaji bertahun mengerah kepala otak yang aku dengan beberapa klik di internet dah pepandai pilih ubat yang patut diambil. Hahaha.

Sakit aku ni tak tahu nak kata berpunca dari selalu main gym ataupun memang dah makin dimamah usia, namun sebelum ni aku rasa aku jarang sakit belakang. Namun sejak peristiwa hitam beberapa tahun lepas, kekadang tuh sakit belakang tuh datang dan pergi. Ada masa sekejap ada masa boleh sampai seminggu lebih.

Sebenarnya aku pun tahu risiko silap ambil ubat ni, cuma kekadang fikir jumpa banyak doktor pun dapat jawapan dan ubat pun berbeza. Pelik jugak. Macam selepas aku alami sakit belakang kes *meletup* memula dulu, aku jumpa dua doktor berbeza, sorang pakar sorang doktor klinik, jawapan yang diberi berbeza dan ubat pun berbeza. Aku paham part ni banyak point orang nak argue, tapi selepas tuh aku pun terfikir yang doktor pun macam mekanik mahupun bomoh, mereka pun kekadang main teka berdasarkan simpton yang kita cerita. Lainlah kalau buat Xray, MRI atau rawatan etensif apa bagai.

Sebagai rakyat marhaen yang biasa-biasa ni, tak mampu lah aku nak terus suruh doktor pakar buat rawatan etensif macam Chong Wei jadi buat masa sekarang aku try berdasarkan ubat yang di recommend oleh Netizen. Memang lah duit tak boleh membeli kesihatan, tapi aku tak rasa cukup kritikal lagi nak guna insurans.

Ceritanya lepas google dan research pelbagai sources, baca sedikit tentang perubatan (part ni aku memang aku respek student medical yang boleh tahan study bidang ni) aku buat conclusion nak try amik naproxen aja sebagai painkiller. Sebenarnya dulu pun aku pernah guna naproxen time sakit bahu dahulu dan waktu beli kali pertama arituh baru aku tahu yang naproxen nama ubat tapi brandnya panggil lain. Haha.. macam kopi lah, benda tuh kopi tapi ada kopi starbucks ada kopi che nah. 

So kali kedua ni aku konfiden sikit masuk farmasi sambil terus sebut bagi saya safrosyn iaitu brand naproxen yang aku beli ari lepas. Tapi kali ni tetiba akak kat kaunter farmasi tuh tanya balik dengan gaya seolah dia rasa aku ni pro bab2 farmaseutikal "nak 500 ka 275"... aku yang tak prepare dan tahu apa jadah yang 500 dan 275 tuh terus blurr.. "errr..saya nak yang naproxen" Akak kaunter jawab " ya laa...dua-dua naproxen, satu 275 satu 500" aku lak "errr..apa beza" Akak kaunter jawab " 500 tuh 500mg, lagi kuat dari 275mg" ..aku pun dengan merendah diri pun pilih 275mg. Keluar farmasi terus aku tergelak dalam hati kalau setakat baca kat internet 30 minit tak payah mimpi nak sembang macam doktor.



P/s : sangat tak digalakkan jadi Doktor Google melainkan sakit kecik2 macam aku ni. Lagipun Naproxen ni kategori ubat common macam panadol ja. Kalau sakit kritikal pergi la jumpa doktor nuh.
Share:

0 Rangsangan: