25 October 2017

Redah 3.0 : Sri Lanka - Day 6 Ella to Galle

Apabila matahari mula menyinari ufuk timur, baru aku dapat melihat suasana sekitar Hipster hideout dengan jelas.Hipster hideout terletak ditengah-tengah ladang teh dimana suasana keliling yang menghijau dengan daun-daun pokok teh. Ia diusahakan oleh 2 orang anak muda bernama Dilan dan Suhan. Baik dan ramah orangnya. Kata mereka ia baru dibuka tak sampai sebulan. Oh ya, tiada breakfast yang disediakan.

Ella merupakan sebuah pekan kecil yang terkenal dengan ladang-ladang tehnya. Suasana dingin disini tak ubah seperti di Nuwara Eliya tetapi keadaannya lebih tenang. Pelancong yang mahukan lebih ketenangan selalunya memilih Ella berbanding Nuwara Eliya. Selain ladang teh, ada satu lagi tarikan disini iaitu puncak bukit yang dipanggil mini adam's peak. Dinamakan sedemikian kerana ia berbentuk seakan-akan adam peak tetapi lebih kecil dan mudah pendakiannya.

Kami check out pada pukul 6.30 pagi (suasana dah macam pukul 7.30pagi waktu Malaysia) dan terus menuju ke Mini Adam's peak yang terletak lebih kurang 7km aja dari Hipster Hideout. Budak Suhan beria ajak kami bergambar sebelum pergi sebab dia kata ni pertama kali guest dia datang naik tuktuk pandu sendiri.

Parking Hipster Hideout yang 45 darjah curam
Laluan masuk ke Hipster Hideout..pada waktu malam super kelam
Tak susah pun nak jumpa starting point untuk panjat Mini Adam's Peak. Kami parking disebelah sebuah hotel dan terus menapak ke sana. Perjalanan melalui rumah penduduk kampung dan merentasi ladang teh. Sebenarnya memang mudah sangat pendakian ke puncak. Tak sampai 30 minit kami dah sampai. Kami sampai boleh dikatakan awal sebab baru ada 4-5 orang diatas sana. Kalau lewat agak semak sebab puncak dia tak besar mana.

Pendakian yang mudah tetapi dihadiahkan view yang begitu memukau SubhanAllah
Laluan yang bakal kami lalui sebentar nanti untuk menuju ke destinasi seterusnya
Kami melepak dalam 30 minit sahaja sebelum turun semula kerana masing-masing dah lapar. Di pekan Ella ni aku tak perasan pun kedai makan halal jadi kami singgah aja dikedai yang tampak bersih. Sewaktu tengah membelek menu di kedai 360 Ella, datang sorang mamat waiter mendekati kami dan bertanya "mau makan apa?" aku memula ingat yang aku silap dengar tapi rupanya memang mamat ni cakap bahasa Melayu. Haha. Excited sekejap sebab ada orang yang boleh berbahasa melayu di ceruk nun di Sri Lanka. Brader ni nama dia Amal, pernah 2 tahun bekerja di Malaysia. Lepas tamat permit dia balik dan kembali bekerja di kampung.

Pekan Ella
Ni brader Amal yang boleh berbahasa Melayu
Selepas menghilangkan dahaga dan mengisi perut dengan roti, kami ke kedai teh bersebelahan untuk membeli sedikit buah tangan untuk bawak pulang ke Malaysia. Disini specialty adalah teh. Tak ubah seperti di Cameron.

Terdapat pelbagai perisa teh disini
Kalau diikutkan jadual trip kami, perjalanan hari ini merupakan ride paling jauh yang kami perlu tempuh dalam satu hari kerana jarak Ella ke Galle adalah sejauh 230km. Ya. 230Km melalui pelbagai bentuk muka bumi dengan tuktuk berkelajuan maksimum 60km/h. Sebenarnya aku tak berharap sangat nak sampai Galle malam ni. Seakan sukar.

Laluan menurun yang kelihatan dari puncak sebentar tadi
Landskap gunung ganang mula bertukar kepada tanah landai selepas beberapa jam perjalanan. Cuaca pun dah mula panas. Seperti biasa kami melalui pekan dan kampung yang tipikal. Tipikal disini adalah jalan yang baik, persekitaran yang bersih, sejuk mata memandang. Kalau nak komplen pun hanyalah cuaca yang membahang dan kenderaan berat yang agak banyak.

Boleh tahan lenguh bila terlalu lama duduk dikerusi belakang

Melalui kawasan tasik

Berehat sebentar meluruskan kaki
Hari sudah hampir petang ketika kami sampai ke Hanbantota. Punyalah lapar waktu ni tapi disepanjang perjalanan tadi kami tak jumpa kedai makan Muslim. Bandar Hanbantota ni tak besar mana tapi cukup dengan masjid dan punya beberapa kedai makan Muslim. Kami berhenti untuk makan dan solat di Masjid berdekatan.

Pantai berhampiran pekan Hanbantota
Masjid di Hanbantota juga agak sama dengan masjid yang aku pergi sebelum ni, iaitu tandas agak tak terurus. Kami ambil turn solat sebab nak pastikan barangan didalam tuktuk selamat. Waktu solat aku ditegur oleh seorang pakcik yang bertanya datang dari mana. Selepas cakap orang Malaysia terus dia berbahasa Melayu.

Katanya dia keturunan Melayu Sri Lanka. Wow. Akhirnya berjumpa juga aku dengan orang Melayu sini. Tapi bahasa Melayu mereka sudah agak lain. Jadi percakapan kami tak sefasih ketika aku bercakap dengan brader Amal di Ella pagi tadi. Katanya ada satu perkampungan Melayu tak jauh dari sini. Teringin benar aku pergi tapi dek kerana arah perjalanan yang berbeza dari destinasi kami tuju ditambah Galle masih jauh, maka aku terpaksa memedamkan saja hasrat tu.

Pak cik berbangsa Melayu Sri Lanka
Kami masih ada separuh perjalanan iaitu kira-kira 120km untuk sampai ke Galle. Ketika hendak masuk ke jalan menuju ke Galle, kami agak terkejut melihat signboard highway. Setahu aku tuktuk tak boleh masuk highway. Aku dah cemas. Lepas belek google map aku dapati tiada jalan yang logik untuk tuktuk menuju ke Galle. Jadi aku kami reverse sedikit dan berhenti didepan sebuah pejabat yang kebetulan ada 2-3 orang brader tengah melepak isap rokok. Rupanya boleh saja nak naik highway tuh. Highwaynya agak cantik dan lapang. Tak jauh beza dengan Lebuhraya PLUS. Cuma agak mencabar emosi untuk memandu tuktuk yang berkelajuan maksimum 60km/h di jalan yang tampak lurus menuju ke horizon. Nasib baik AJ yang drive.

Highway
Beberapa ketika kemudian kami mula melalui jalan di pesisiran pantai. Sebagai sebuah pulau, memang pantai di sini bersepah. Dalam menyusuri jalan, kami terjumpa satu pantai yang agak privacy bersebelahan sebuah hotel. Jalan masuk pun agak kecil dan perlu melalui semak samun. Plannya kami berdua nak bermandi manda namun terbantut apabila kami dihampiri seorang pak cik ni yang memberi nasihat agar jangan tinggal barang ditepi pantai kerana banyak kes curi di pantai. Akhirnya aku sorang yang mandi sebab AJ dah risau nak tinggal beg - beg kami.

merasa jugak mandi air lautan hindi
Senja mula melabuhkan tirai dan kami masih ada perjalanan berbaki 70km. Kalau dilihat pekan berdekatan memang nampak tak stim langsung nak singgah tidur. Lagipun kalau kami berehat disini, maka kami memang sudah tak punya extra day untuk berehat di Galle. Kami meneruskan perjalanan sejauh mungkin.

Layan sunset berlatar belakangkan lautan hindi
Sampai di bandar Matara, google map mengarahkan kami masuk ke highway yang tertera signboard tuktuk tidak dibenarkan. Sudah. Belek punya belek map rupanya ada lagi satu jalan untuk elakkan highway tapi kami sudah jauh menyimpang. Mahu tak mahu kami cari jalan shortcut untuk masuk ke jalan tersebut tanpa perlu jauh berpatah balik.

Jalan yang kami tempuhi agak ngeri, nak shortcut puny pasal kami masuk dalam kawasan perkampungan yang entah dimana. Lalu betul2 depan rumah orang dan ada satu ketika melalui kawasan sawah padi yang gelap gelita kelilingnya. Aku dah terbayang babak filem thriller. Haha. Tak lama kemudian kami kembali on track.

Kami melalui kawasan pantai yang tampak popular dan happening dengan pelancong asing dan juga punya banyak hotel dan motel. Kalau ada banyak masa memang aku akan berhenti disini tapi apakan daya. Kawasannya terletak melalui Matara Road dan kalau tengok dalam map ada banyak pantai seperti Wijaya Beach dan Unawatuna Beach.

Selepas berbincang atau sebenarnya lebih kepada bertengkar pada waktu ini..haha..maka kami pun bertekad meneruskan perjalanan terus ke Galle yang terletak lebih kurang 20Km lagi. Ikut hati aku memang dah penat dan hari pun dah malam, tuh yang sedikit emosi. AJ tetap slumber melayan karenah aku dah booked on the spot penginapan di Galle Center Home. Kami sampai lebih kurang pukul 9.30 malam di tempat penginapan dan menamatkan perjalanan seharian yang panjang.

# bercuti di sri lanka # pengembaraan di sri lanka # cuti cuti sri lanka # tuk tuk sri lanka # tips ke sri lanka