10 June 2017

Redah 4.0 : Day 3 Kathmandu - Pokhara

Aku check out awal dari Hotel Gallery pada pukul 6.30 pagi sewaktu pekerja hotel masih bermuka mamai menyapu sampah di lobi hotel. Terdapat sedikit masalah sewaktu proses check out apabila rupanya nombor bilik yang aku check in bernamakan seorang Jepun. Ada gaya? haha.

Selesai check out terus aku dapatkan motor di parking dan mula memikirkan cara untuk meletakkan backpack aku di pelana belakang. Agak sukar memandangkan tak banyak point yang aku boleh gunakan untuk mencakuk tali pengikat. Lagi menambah sukar bila ada sekumpulan anjing jalanan turut menemani aku dengan penuh rasa ingin tahu.

Pasukan sorak yang memeriahkan acara perlepasan
Aku bergerak lebih kurang jam 7.00 pagi keluar dari Thamel dan menuju ke Pokhara, bandar ketiga terbesar di Nepal yang terletak lebih kurang 200km dari Kathmandu. Aku keluar awal hari ini kerana ingin mengelakkan kesesakan jalan raya tapi rupanya jalan raya sudah meriah dengan kenderaan dan orang ramai.

Baru beberapa minit menunggang mata aku sudah mula pedih bergemulang dengan debu-debu yang berterbangan. Tak pernah seumur hidup aku bergelumang dengan suasana berdebu sebegini. Aku cuba menggunakan google yang diberi bersama helmet motocross ni tapi tiap kali aku bernafas google jadi berwap. Nak tak nak aku hanya pakai spek.

Jem agak teruk sehingga ada satu masa aku turut sama terhenti kerana tiada ruang untuk bergerak apatah lagi menyelit. Namun ia mula beransur lancar sebaik memasuki Prithvi Highway. Apabila ternampak perkataan highway dalam map semalam, apa yang aku bayangkan adalah lebuhraya seperti di Malaysia tetapi ternyata meleset sama sekali.

Highway katanya...hmmm
Walaupun trafik mula berjalan lancar, jalan raya pula mula bertukar menjadi dari ok ke KO, berlopak sana sini. Aku fikir ni angkara kenderaan berat yang begitu banyak menggunakan laluan ini. Polis Trafik boleh dilihat ditepi tepi jalan menahan kenderaan berat untuk pemeriksaan dan tak memperdulikan kereta atau motosikal.

Lopak dimana mana
Selepas keluar dari pinggir bandar dan mula memasuki laluan berbukit, jalan kembali agak ok dan kenderaan mula sedikit lenggang. Aku memacu kenderaan memotong kenderaan berat yang seakan majoriti di jalan raya. Tak hairan memandangkan laluan ini merupakan laluan paling sibuk di Nepal yang menghubungkan dua bandar utama.

Tiada masalah untuk motor 220cc ini memotong kenderaan berat yang seakan tiada kesudahan namun apa yang aku perasan, pemandu kenderaan berat disini jauh lebih beradab dari Malaysia. Dengan membunyikan hon, mereka akan segera memberi laluan. Mula-mula aku agak blur kenapa ada lori yang selepas aku membunyikan hon mereka memberi lampu signal kanan . Aku ingat diaorang nak pedajal acah2 nak jugak memotong macam sesetengah kes di Malaysia, tapi rupanya itu salah satu signal kepada pemandu dibelakang yang "silalah memotong".

Laluan berbukit yang aku lalui mengigatkan aku pada jalan Gerik-Gua Musang cuma bezanya laluan ini melalui kampung-kampung dan pekan kecil. Selepas hampir 5 jam di jalanan, perut aku mula berkeroncong. Aku hanya makan biskut dan se-tin Redbull aja sejak pagi tadi sedangkan jam dah menunjukkan pukul 2.00 petang. Aku cuba mencari restoran makanan yang atleast bersih. Sebenarnya aku belum pernah berpengalaman makan di kedai makan bukan Muslim kerana sebelum ni aku travel di tempat yang mudah jumpa kedai makan Halal. Tapi di kawasan begini macam takda harapan nak jumpa kedai makan Halal kerana Muslim amat minoriti di Nepal.

Sebenarnya aku tak menjangkan cuaca panas sebegini tak ubah seperti di Malaysia sedangkan aku berseluar dan berbaju tebal kerana bajet cuaca sejuk di tanah tinggi. Selepas 9 jam perjalanan, aku tiba di bandar Pokhara pada pukul 4.00 petang.  Aku terus menuju ke Pejabat Tourism Board Nepal untuk memohon permit ACAP (Annapurna Conservation Area Project), iaitu permit untuk memasuki kawasan Konservarsi Annapurna. Proses hanya mengambil masa lebih kurang 30 minit dengan kos Rs2000.

Nepal Tourism Board
Aku check in di Hotel Karuna yang terletak di area lakeside Pokhara. Agak terkubur plan aku untuk travel secara bajet. Selepas 9 jam perjalanan yang memenatkan, apa yang aku inginkan hanyalah bilik yang selesa.

Pada sebelah malam aku dinner di restoran makanan Halal Lazeez. Susah juga nak jumpa pada mulanya sebab lokasi didalam google map tidak tak tepat. Pekena chicken wrap untuk malam ni. Memang sedap.

# bercuti di nepal 2017 # bercuti di nepal # pengembaraan di nepal # percutian ke nepal # cuti cuti nepal # sewa motor nepal # tips ke nepal