22 January 2017

Redah 3.0 : Sri Lanka - Overview

Tiket untuk ke Sri Lanka aku dah beli kira-kira 4 bulan sebelum masa bertolak. Macam trip-trip sebelum ni, aku main beli aja tiket sewaktu promosi sebelum gamble kalau kena gaya, aku akan pergi. Yang pasti aku pilih ke sana pada bulan Januari sebab ia bukan musim hujan. Aku pilih ke sana selama 9 hari iaitu dari 13hb Januari 2017 sehingga 21 Januari 2017. Sebenarnya aku main ambik aja 9 hari sebab jenis aku, beli dulu baru plan kemudian. Haha. 

Kenapa Sri Lanka? Antaranya sebab sudah tentu kerana tiket yang kena dengan bajet, kedua kerana aku baca ada agak ramai penduduk Muslim di sana bermakna senang nak dapat makanan Halal dan ketiga kerana aku baru tahu akan kewujudan komuniti Melayu disana. Selain itu sudah pasti kerana Sri Lanka mempunyai tempat tempat bersejarah yang menarik untuk dilawati.Btw, aku peminat subjek Sejarah.

Sepatutnya seperti trip Redah 1.0 dan Redah 2.0 aku sebelum ni, aku plan travel disana secara solo namun last minute, member aku budak AJ cakap nak join maka jadilah trip berduo. Bagus gak berduo ni, atleast ada teman bergembira dan berduka kalau apa2. Haha. Untuk pengetahuan, kami pernah berbackpacking berdua sebelum ni time trip Siem Reap-Bangkok.

Disebabkan AJ beli tiket 2 minggu sebelum bertolak, maka kami naik flight berasingan tetapi masa lebih kurang. Aku ambik Malindo Air yang bertolak yang pada jam 10.25 malam manakala AJ ambik AirAsia yang gerak jam 9.00 malam.

Untuk ke Sri Lanka, warganegara Malaysia memerlukan visa. Visanya boleh apply online dengan kadar $30 dan hanya mengambil masa tak sampai 30 minit untuk diluluskan. Kalau yang terlupa tuh tara hal. Boleh apply visa on arrival tapi makan masa la nak beratur dan harga pun dah lain.
Sebenarnya selepas berpengalaman menyewa motosikal di Indonesia sewaktu Redah 2.0 dan trip ke Bandung yang lepas, aku rasa lebih seronok dan mudah pula untuk travel secara bermotosikal berbanding menggunakan kenderaan awam. Jadi sebelum membeli tiket ke Sri Lanka, aku dah research dan confirm-kan kebarangkalian menyewa kenderaan disana.

Pada mulanya memang aku plan untuk menyewa motosikal tapi bila AJ cakap nak join, maka aku melihat pada pilihan yang lebih unik untuk mengembara bumi Sri Lanka iaitu dengan menyewa sebuah tuk tuk.  Untuk pengetahuan, tuk tuk merupakan kenderaan kebanyakan rakyat marhaen Sri Lanka, bukan sekadar pengangkutan awam, maka untuk menyewa satu adalah possible.

Setelah research serba sedikit akan syarikat - syarikat sewa kenderaan di sana, aku pun menghubungi salah satu syarikat sewa kenderaan iaitu ClubShaLanka. Di TripAdvisor ada reaksi pelbagai berkenaan syarikat ni tapi aku gamble aja sebab aku dapati ulasan positif lebih banyak dari negatif.

Selepas bertukar email, maka aku dimaklumkan tiada masalah untuk aku menyewa sebuah tuktuk. Apa yang aku perlukan adalah lesen memandu antarabangsa dan surat kelulusan Automobile Association Ceylon (lebih kurang AAM di Malaysia). Tuh ja. Dan berkenaan lesen memandu lak, memang lesen memandu Malaysia B2 sudah cukup untuk membenarkan kita memandu sebuah motosikal roda tiga aka Tuk tuk.

Ni lesen memandu antarabangsa aku yang ada B2 dan D. Aj berlesen B2 jugak tapi takda cop
NOT EXCEEDING 250cc tuh maka ada kemungkinan boleh bedal bawak lebih 250cc.

Tetapi bagi mereka yang nak menyewa, lihat juga jenis tuktuk yang anda nak sewa sebab ada sesetengah tuktuk modelnya bersesaran lebih dari 250cc jadi kemungkinan anda memerlukan lesen B Full. Macam aku, pihak ClubShaLanka dah maklumkan tuktuk mereka adalah model Bajaj Re petrol yang berkapasiti 200cc.(kalau model bajaj Re Dieasel berkapasiti 400ccc)

Bagi kos sewa pulak, sebuah tuktuk disewakan pada kadar usd20 sehari dengan jarak batuan terhad kepada 100km sehari. Lebihan jarak perbatuan dikira dengan kadar 20 rupee per Km. Deposit pula adalah sebanyak usd200.

Kos kelulusan AA Ceylon tuh adalah usd35 jika diuruskan oleh pihak ClubShaLanka tetapi kalau kita pergi buat sendiri tak silap aku dalam usd15. Tetapi sebenarnya aku rasa benda ni macam tak perlu pun berdasarkan pembacaan aku di internet. Kalau pihak penyewa anda tak suruh buat, aku syorkan tak payah la buat memandangkan dari pengalaman forumer TripAdvisor dan pengalaman aku sendiri ketika ditahan polis sana, mereka tak mintak tengok pun. Banyak tuh Usd35!

Apapun try bagi confirm agar jika berlaku kemalangan atau apa-apa tiada masalah berbangkit terutamanya dari segi tuntutan insurans. Untuk Insurans peribadi, aku ambik dari etiqa takaful travel plan secara online. ( kalau yang Muslim tuh ambik lah insurans takaful, bukan konvesional )

Mula mula Suranga, pemilik ClubShaLanka mintak aku poskan wang pemprosesan AA Ceylon pakai WesternUnion namun kebetulan WesternUnion kat sini tengah server down hampir seminggu maka dia cakap dia caya kat aku dan suruh bayar time ambil kenderaan nanti. Jimat Rm50 untuk kos  transfer di  WesternUnion
.
Sebenarnya aku hanya menjalankan research tentang itinerary Redah 3.0 ni kira-kira 3 hari sebelum bertolak walaupun tiket dah beli berbulan awal. Dari segi sewa kenderaan aku deal sebulan sebelum bertolak. Lagipun jenis aku, kalau terlalu over research pun tak best jugak sebab semua benda dah boleh di jangka.

Map perjalanan kami dalam Redah 3.0

Masa berganti masa, maka hari dinantikan pun tiba………… bersambung

# bercuti di sri lanka # pengembaraan di sri lanka # cuti cuti sri lanka # tuk tuk sri lanka # tips ke sri lanka

Share:

0 Rangsangan: