25 January 2017

Redah 3.0 : Sri Lanka - Day 2 Colombo

Hari ke-2 kami mulakan dengan misi mencari simcard local. Kami dapatkan simcard local dari kedai runcit yang berdekatan. Kat sini ada lima pembekal servis perkhidmatan telekomunikasi kalau tak silap. Memandangkan yang femes adalah Dialog dan Mobitel, AJ pun pilih Dialog iaitu anak syarikat AXIATA manakala aku saja test Mobitel. Harga simcard aku beserta pakej internet 1.7GB siang dan 2GB malam adalah rp700.

Kebetulan tak jauh dari kedai runcit ada money changer, maka kami pun pakat tukar duit masing-masing. Money Changer di Negombo Beach ni turut menerima Ringgit Malaysia tapi aku tukar menggunakan US Dollar yang awal-awal aku dah tukar di Malaysia.

Suasana jalan di Negombo Beach
Penginapan kami tidak disertakan bersama breakfast, jadi misi seterusnya mencari kedai makan. Kalau diikutkan google map ada masjid berdekatan tapi selepas sampai di masjid, kami dapati takda pun kedai makan muslim berdekatan. Dengan bantuan seorang pak cik di masjid, ditahankan kami tuktuk dan dimaklumkan pemandu tuktuk untuk bawak kami ke restoran makanan Halal.

Seperti yang aku sudah sedia maklum dari pembacaan blog mereka - mereka yang telah berkunjung ke Sri Lanka, drebar tuk tuk selalunya akan promote pekhidmatan mereka untuk servis tour atau akan promote-kan servis tour orang lain dimana mereka dapat komisen. Semuanya kami tolak dengan alasan belum bersarapan sedangkan sekarang dah pukul 12.00 tengah hari.

Tuk tuk ride pertama dan terakhir bersama driver di Sri Lanka
Kami minta pak cik tuk tuk ni bawak kami ke restoran yang berdekatan dengan stesen bas, jadi nanti senang kami nak naik bas sebab plan nak ke Colombo selepas makan. Kami dibawa ke Restoran Raheemiya Hotel & Bakery. (sini hotel bermaksud restoran)

Brayani Chiken, Rp350 aka RM10. Brayani Malaysia win lagi cuma portion boleh makan untuk 2 orang.
Sudah makan, kami pun keluar nak menapak ke stesen bas yang terletak tak sampai 50 meter dari restoran. Kebetulan, time baru keluar ada sebuah bas yang sedang bergerak nak ke Colombo, jadi kami terus tahan dan naik.

Terasa suasana 70-an. Terdapat 2 jenis bas di sini. Satu bas kerajaan yang macam kami naik ni dan satu lagi bas syarikat swasta yang mempunyai aircond.

Perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam dari Negombo ke Colombo. Kami bernasib baik dapat duduk disepanjang perjalanan sebab kalau waktu puncak, memang ada yang terpaksa berdiri. Angin sepoi-sepoi membuatkan mata terasa berat tambahan lepas pekena sepinggan brayani.

Kami hanya tahu kata sudah sampai di Colombo selepas melihat semua penumpang turun dan konduktor datang bagi isyarat sudah sampai. Bukan apa, tak nampak pun stesen bas melainkan nampak banyak gak bas melepak kat tepi jalan. Jadi aku tak pasti samada ini adalah stesen bas utama Colombo atau apa.

Tempat kami diturunkan
Dari situ, kami panggil Uber untuk ke National Museum of Colombo. Sebenarnya kami pun takda plan sangat pun nak kemana mana di Colombo ni. Main petik aja kata nak ke muzium bila tiba sebentar tadi.

Inilah National Museum of Colombo, dibuka sepanjang tahun kecuali cuti umum. Nak jadi cerita hari ni rupanya cuti umum. Adeh.
Memandangkan muzium tutup, kami menapak aja ke taman reakreasi berhadapan dengan muzium. Namanya Viharamahadewi Park. Ramai gak orang tempatan tengah melepak ditaman menikmati cuti FestivalPongal, Hari Menuai Tamil. Kat Malaysia pun disambut perayaan ni oleh orang Tamil.

Yang bekerluaga sibuk melayan karenah anak, yang bujang sibuk menung atau baring tidur, yang berpasangan pulak tengah sibuk memintal rambut pasangan atau bercumbu-cumbuan. Terkejut gak aku bila tengok diaorang slumber berpelakuan sebegitu di tempat awam.

Merendek

Bukan buah, bukan tanglung, tetapi kelawar. Spesies apa gue tak tahu
Sempat lelap 5 minit sebelum kena gigit semut
Lepas menghabiskan masa hampir 30 minit disini, AJ mengajak aku lepak ngeteh di Cafe berdekatan. Katanya cafe tuh ada tersenarai dalam laman TripAdvisor dengan rating yang bagus. Kebetulan cuaca pun tengah panas, sedap gak kalau dapat pekena air ais. Aku pun setuju. Cafe tuh terletak lebih kurang 400 meter dari Viharamahadewi Park.

Town house. Pejabat Majlis Perbandaran Colombo dan juga merupakan Pejabat Datuk Bandar. Terletak diseberang Taman.
Suasana sekitar Colombo 10. Bandar Colombo terbahagi kepada beberapa bahagian.
Cafe Coco Veranda ni terletak berdekatan kawasan yang agak elit dimana berhampiran pejabat - pejabat kedutaan. Maka tak hairanlah bila dicongak darab harga secawan kopi ais bermula dari Rm20 dan keatas. Errr... Sekurang-kurangnya lebih murah dari kopi airport Aj. Yang lepak situ pun muka-muka ada kerlas.

Kedai kopi orang ada - ada
Lepas minum kami dah takda idea nak kemana. Memang datang ke Colombo pun tak dirancang sebab pada awalnya bajet nak ke Colombo sewaktu hari-hari terakhir tapi disebabkan takut tak sempat, maka kami dahulukan.

Lepas tengok jam yang dah agak petang, kami decide untuk pulang ke Negombo. Tapi instead of naik bas, kami pilih balik dengan kereta api kali ni. Dengan khidmat Uber yang mudah dan efisen, kami berangkat ke stesen kereta api Fort Railway yang terletak lebih kurang 3 km dari sini.

Train bertolak pada pukul 5.15 petang, ada lagi 30 minit, kami menapak ke masjid berdekatan melalui Pettah Market.
Nampak seakan akan Jalan Tunku Abdul Rahman di Kelompo. Suasana lenggang sebab cuti.
Singgah sembahyang di Masjid Jamek Ul Alfar aka Masjid Merah
Agak kelam kabut jugak kami menapak ke stesen kereta api semula sebab masa ada lebih kurang 10 minit lagi sebelum bertolak. Tapi aku tak expect kereta api di Sri Lanka tepat masanya seperti di Jepun. Moga-moga.

Selamat tiba 5 minit sebelum waktu bertolak. Kami diberitahu penjaga stesen yang train ke Negombo di platform No.2 . Tiket train berharga 75rupee bersamaan Rm2.30.

Stesen kereta api sesak dengan orang ramai yang pulang dari kerja ditambah budak-budak sekolah yang turut baru pulang dari sekolah. Memula aku rasa bertuah sebab dapat duduk didalam train, tetapi tengah duduk menunggu train bergerak, kedengaran satu pengumuman dibuat dalam bahasa tempatan sebelum 98% penumpang kereta api di platform 2 turun menuju ke platform 3.

Memandangkan boleh dikatakan semua orang turun, kami pun buat-buat faham ikut serta menuju ke Platform 3. Waktu ni train baru tiba di platform 3. Sini boleh nampak standard negara maju atau negara kurang maju. Bukan main berebut nak naik gerabak sedangkan masih ramai penumpang yang nak turun.

5 minit kemudian train bergerak. Aku dan AJ ambil terpaksa berdiri sebab tempat duduk dah penuh. Tapi waktu ni keadaan masih terkawal. Takda la macam dalam tin sardin. Dalam dibuai angin sepoi-sepoi bahasa dari pintu train yang terbuka, masih timbul rasa sangsi disebabkan masih ada baki penumpang yang kekal berada dalam gerabak di Platform 2 tadi.

Lepas hampir 30 minit bergerak, aku pon bagi isyarat kepada AJ untuk turun di next station. Memang sah kami silap naik train selepas aku monitor pergerakan train dari google map. Adeh. Yang nasibnya, kami baru terlajak 2 stesyen dari arah yang sepatutnya.

Tersadai di Stesen Battuwata menanti train ke arah Colombo semula. Tapi kami hanya perlu turun di stesen Regama sebelum tukar semula naik train menuju ke Negombo. Ala-ala stesen transit.
Suasana train ke Negombo. Agak terkejut apabila aku dapati tiada bau hapak atau hamis. Sri Lankan wangi-wangi semua. Cuma wangi diaorang takda la sama flavour dengan wangi kita. Hehe.
Kebetulan ada pasar malam di stesen kereta api Negombo. Tiada apa menarik dimata aku.
Pekena dinner seround di Restoran Raheemiya. Ini namanya Chicken Kottu. Sebenarnya ala-ala Maggi Goreng. Pedas dan kena dengan lidah melayu.
Selepas dinner kami call uber dan pulang ke bilik. Berakhir hari kedua..... Bersambung

# bercuti di sri lanka # pengembaraan di sri lanka # cuti cuti sri lanka # tuk tuk sri lanka # tips ke sri lanka