18 October 2015

Redah 2.0 : Indonesia ( Aceh - Medan - Jakarta - Bandung - Yogyakarta ) Day 7


Pagi ni aku bangun agak lewat kerana tiada plan nak kemana melainkan ke Old Batavia sebelum terus ke Stesen kereta api. Semalam aku dah pesan pada Mrs Jordi yang aku nak bersarapan lewat sikit hari ni. Selepas kemas barang dan bersarapan, aku pun check out dari B&B Tomag pada pukul 1030 WIB. Mr Jordi hantar aku sampai ke pintu sebelum ambil gambar aku didepan rumah. Mungkin nak dimasukkan ke dalam profile penghuni-penghuni B&B Tomag gamaknya (beberapa hari kemudian aku dapat email gambar tersebut dari Mr Jordi buat kenangan katanya)



Selepas beberapa ketika aku dah faham sedikit sebanyak cara nak naik Transway ni tapi dalam tahu-tahu pun masih lagi aku silap duduk di koc perempuan. Haha. Jadi lagi sekali kena halau. Sampai di Old Batavia matahari dah terik atas kepala. Berada di Old Batavia tak ubah seperti di Melaka. Dan kawasan pun tak besar mana. Seolah2 satu kota bersejarah mini yang dikelilingi kota Moden. Tak banyak aktiviti disini selain bergambar. Kalau banyak masa boleh sewa basikal pusing-pusing sekitar tapi masa aku tak banyak. Mr Jordi pun ada cerita yang kalau ada masa pergi la ke area Kelapa Gading, katanya kat situ cantik, mengadap laut. Tak jauh pon dari Kota Batavia.




Selepas selesai sightseeing, aku pun menapak semula ke Stesen Jakarta Kota . Agak terkejut bila penjual tiket di Kaunter beritahu yang untuk naik bas Transway dari stesen tersebut aku kena beli kad ala2 Touch N Go instead of tiket bas pakai buang. Aku pun explain kata tuh last journey aku untuk naik bas di Jakarta since sampai aja stesen seterusnya aku dah nak amik train ke Bandung. Tapi still dia cakap tak boleh, macam mana pun kena guna kad. Mahu tak mahu terpaksa beli kad Touch N Go tuh dengan harga Rm10 beserta kredit. Katanya takda expired date, nanti datang lagi Jakarta boleh guna sambil senyum. Ya laa tuh. Serupa aku datang selalu. Huhu.

Masih ada sejam sebelum train berlepas, jadi aku melepak aja di Dunkin Donut yang dah jadi port melepak rasmi aku disana. Mahai pun mahai lah janji selesa untuk menyejukkan badan.

20 minit sebelum berlepas aku pun check in ke dalam train. Tempat duduk yang aku dapat sangat empuk dan koc nya pun grand banget. Train bergerak keluar dari Kota Jakarta pada pukul 1320 WIB dimana pemandangan banggunan kota diganti dengan pemandangan setinggan sebelum mula kelihatan pemandangan kampung dan sawah. Seronok dapat tengok suasana negara orang dari tingkap kereta api. 1610 WIB aku pun tiba di Stesen Bandung.



Time sampai stesen Bandung baru la nampak muka orang Malaysia. Ekceli muka tiada beza cuma dengar longhat KL. Tapi time ni aku malas nak beramah mesra sebab aku dah hilang rasa rindu nak jumpa orang Malaysia macam mula-mula baru sampai Indon tempoh hari. Haha. Lonely sangat memula sampai arituh.

Memandangkan tempat penginapan aku, Chez Bon Hostel lebih kurang 1 Km dari stesen Kereta Api Bandung maka aku menggunakan mode transportation paling murah iaitu menapak. Menapak ni best sebab kita dapat lihat lebih dekat jalan-jalan sekitar. Siap boleh skodeng kedai-kedai sekitar jual apa. Time ni aku dah lapar banget dah tapi aku gagah jugak nak check in untuk letak beg yang gedabak ni.



Setiba di Chez Bon aku terasa sedikit tamparan selepas dimaklumkan oleh petugas hotel hanya 4 orang termasuk aku yang menginap untuk hari itu. Hari ni sahaja 10 orang check out. Seolah-olah semua lari bila tahu aku sampai. Bertambah lonely lagi aku. Aku pilih hostel ni sebab bajet nak bergaul dengan traveler lain. Takpa lah , takda rezeki. Oh ya, sepanjang travel trip ni aku booking peningapan last minute, tiada tempahan awal sebab aku jenis tiada plan. Nama pun redah kan. Rasa nak berlabuh baru aku booking.


Selepas Maghrib aku pun keluar melilau melihat pemandangan malam Kota jolokan nama Paris Van Java ni. Sebenarnya aku pernah ke sini satu masa dahulu bersama family time tuh form 2 kira jalan memana pun ikut bontot tour guide.Haha. Malam ni hala tuju aku nak pekena shisha. Bukan apa, fikir dalam melepak menung2 dapat hembus perasap sikit pun best.



Aku menapak hampir 2 Km semata mata nak ke cafe yang ada shisha ni. Memula aku ingat port bebudak muda lepak tapi ghupanya Restoran Arab yang Kerlas. Sahih-sahih la budak-budak indie Bandung tak lepak. Huhu. Maka berlepak lah aku dengan geng-geng ada Kerlas.

Lepas puas berasap aku pun menapak pulang. Dingin malam di Bandung amat menyenangkan. Untung la sapa ada bini nak peluk. Tapi taklah sesejuk di Cameron. Menapak di malam hari agak menyeramkan tapi ghupa gue pun takda lah jambu sangat. Jadi kurang risau. Ada sekali ni ada sorang mamat galas gitar gaya seperti dalam filem Rock Ooo karya Mamat Khalid menghampiri aku. Cuak gak aku. Dah la jalan gelap dan sunyi. Sekali datang tanya jalan. Hampeh...indon tanya jalan kat orang Kangaq di bumi Bandung. Ada ka patut. Aku menapak pulang ke Chez Bon untuk terus tidur. 



Share:

1 Rangsangan:

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain.
Ada juga sewa kereta (avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50) seats dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

Day 1
Kami jemput Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel guna check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

Day 2
Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

Day 3
Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik raja, bilaman sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu menyusuri sungai bawah goa menggunakan ban. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati keindahan kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.

Day 4
Drop airport

Harga bermula dari: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide (by request)
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
whatsapp +628985101301 (FREE).
Email: ganeshabantul@yahoo.com
FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb