30 October 2010

Halloween


Halloween (or Hallowe'en) is an annual holiday observed on October 31, primarily in the United States, Canada, Ireland, and the United Kingdom. It has roots in the Celtic festival of Samhain and the Christian holiday All Saints' Day, but is today largely a secular celebration.

Common Halloween activities include trick-or-treating, wearing costumes and attending costume parties, carving jack-o'-lanterns, ghost tours, bonfires,apple bobbing, visiting haunted attractions, committing pranks, telling ghost stories or other frightening tales, and watching horror films

source: wikipedia


Apakah kena mengena Halloween dengan orang Malaysia ? Malaysia pengeluar labu terbesar dunia kah ? Malaysia adalah salah sebuah negeri di Amerika kah ? Halloween adalah sempena Hari Raya Haji kah ? Lambang kemerdekaan kah? Tidak tidak tidak sama sekali. Halloween tidak sedikit pun bersangkut paut dengan budaya Malaysia.Malah tidak ada seekor pun hantu hantu tempatan seperti pocong,toyol mahupun hantu raya yang di iktiraf didalam festival ini.Jadi mengapakah sambutan Halloween turut diadakan di negara kita ?



Mungkin halloween ada bersangkut paut sedikit dengan mereka yang dilahirkan,mempunyai darah darah campuran dari negara negara yang tertulis diatas atau penganut Kristian.Tapi apa kejadahnya Ahmad Daud bin Ismail berasal dari Ipoh,Siti Fauziah bt Arshad dari Sekudai mahupun Sabri Yahya b. Salam dari Arau menyambut Halloween ? Dapat pahala kah ? Ada kuih raya kah ? nice kah ? Urban sangat kah ? Mungkin mereka masih belum matang mahupun terlalu terpengaruh kerana banyak menonton filem filem barat.Tapi kenapa sesetangah pak cik pak cik dan mak cik mak cik turut serta membawa anak anak kecil menyertainya ? Zionis..Zionis..
Share:

0 Rangsangan: