22 September 2009

Projekt v6 - Reborn part 2

Perdana v6 merupakan keseinambungan perdana sei yang dikeluarkan dari tahun 1995 dan merupakan rebrand model mitsubishi eterna.Bernadikan enjin 6a12 v6,Perdana v6 merupakan sebuah jentera cruiser yang mantap untuk dilanyak dimana mana lebuhraya.Umum telah tahu yang Perdana v6 terkenal dengan masalah gearboxnya terutamanya model sebelum berfacelit kan alfadana.Namun dengan pemasangan sistem ATF keatas gearbox perdana terbaru,masalah ini dijangka selesai.

Berbalik kepada Perdana v6 milik bapak aku,ia merupakan model terawal v6 keluaran Proton yang dikeluarkan pada tahun 2000.Walaupun dilahirkan pada tahun 2000 tanpa ATF dan genap berusia 10tahun pada tahun hadapan,kereta Perdana v6 ni masih berfungsi dengan baik tanpa sebarang masalah gearbox.Seingat aku,problem yang terjadi pun cermin jatuh sekali tuh pun terjadi pada 2tahun lepas.Namun beberapa bulan lepas,kereta ni mula mengeluarkan asap putih disebabkan kebocoran minyak pelincir akibat penggunaan alat ganti tidak tulen.

So pilihan sekarang samada ada untuk overhaul enjin ataupun terus transplant enjin daripada halfcut.Namun kedua dua mempunyai pro dan kontra.Enjin asal masih lagi dalam keadaan baik namun kos untuk membaiki agak mahal.Manakala enjin halfcut ada model yang lebih power namun kondisi boleh menjadi lebih teruk dari enjin asal.Sekarang bab enjin masih survey survey dikedai halfcut samada masukkan enjin 6a12 N/A daripada eterna ataupun versi turbo 6a12tt .


Ni kedai halfcut yang aku lawat kat Seriab,Perlis




Kedai halfcut di Jitra ,Kedah

Sekarang selepas terbengkalai sejak beberapa bulan memandangkan bapak aku dah angkat kereta baru,maka Projekt membaikpulih kereta tua ini akan bermula secara perlahan lahan.Banyak gila projek aku nak kena handle,mana projek kereta aku lagi,projek skuter lagi lama,projek skuter baru,projek cat pagar,projek syelek pondok...busi2..



Share:

4 Rangsangan:

Anonymous said...

masuk eterna...twin turbo...best...hahahaha

Kalam Hitam said...

maaf brader.

gua baru update blog ini hari.

anyway, gud luck dengan projek perdana hang.

Selamat Hari Raya!!! :D

Anep said...

thanks bro.

Unknown said...

gb 4wd auto set eterna tt ada ke boss...wssp 0199396790