01 October 2018

REDAH 4.0 : DAY 4 POKHARA - KALOPANI PART 2

Perkara pertama yang aku lakukan setelah Check In adalah on WiFi. Sepanjang perjalanan selepas Tatopani tadi boleh dikatakan tiada lagi line telefon. Aku dah agak mesti bini aku dah risau amat dan amat benar sekali. Hahaha. WiFi sangat lembap, sekadar mampu guna untuk Whatapps sahaja. Tapi jadilah dari tak ada kan. 

Bilik di Kalopani Guesthouse sangat simple tetapi bersih dan kemas. Syukur sungguh aku terjumpa tempat ni kerana selepas 9 jam perjalanan dari Pokhara tadi, apa yang aku mahu hanyalah tempat bersih untuk berlabuh. Selepas solat, aku terus keluar dari bilik dan melepak di laman Guesthouse untuk melihat suasana matahari terbenam.

Subhanallah amat cantik sekali suasana disini. Dikelilingi gunung -gunung yang bersalji. Mamat penjaga kaunter tadi datang menyapa ketika aku melepak sorang-sorang layan view. Dia menunjukkan aku satu persatu nama puncak-puncak gunung yang mengelilingi Kalopani Guest House. Aku tak ingat semua, yang pasti salah satunya adalah Annapurna. Kalopani ni hanyalah satu pekan kecil. Hanya ada beberapa buah banggunan rumah dan kedai. 





Sewaktu senja melabuhkan tirai, aku masuk kembali ke dalam bilik untuk mandi. Alangkah sejuknya selepas aku membuka baju. Airnya apatah lagi. Sejuk amat. nasib baik ada hot shower tapi terasa panas jika aku berada dibawah pancuran, keluar sedikit sahaja dari pancuran air panas, terus rasa nak beku. Hahaha. Baru aku tahu kenapa selimut disini dah tebal seperti Toto Narita. 


Selepas mandi dan solat, aku keluar menuju ke Cafe guest house. Banggunan bilik dan cafe berasingan jadi aku perlu meredah suasana sejuk malam dan angin gunung yang sejuk hingga mencengkam tulang. Suhu malam akan turun serendah 10°C. Suasana Cafe aka Lobby Guesthouse amat selesa sekali. Ada 3-4 orang mat salleh yang tengah melepak.

Ntah kenapa bila travel naik motosikal jauh-jauh ni selera makan aku akan berkurang tapi kalau ada selera pun, bukan ada benda sangat yang aku boleh makan di Cafe ni. Aku hanya order kentang goreng dan air teh. Rate makanan disini agak mahal tetapi aku faham lah kenapa mahal selepas melalui laluan offroad yang mencabar. tadi. 

Sewaktu aku check in tadi, ada sorang hikers dari Spain, Juan, menyapa aku bertanya rate bilik guesthouse sebelum dia juga pilih untuk berlabuh disini juga. Melihat Juan tengah lepak makan sorang-sorang di satu sudut, aku pun join. Juan ni cerita yang dia baru di retrench kerja di Kilang membuat van Mercedes, jadi sepanjang waktu menganggur ni, dia ambil keputusan untuk travel ke India dan Nepal. Ada la jugak member untuk aku berborak malam ni. 

Yang tengah makan sorang-sorang tu Juan
# bercuti di nepal 2018 # bercuti di nepal # pengembaraan di nepal # percutian ke nepal # cuti cuti nepal # sewa motor nepal # tips ke nepal # adventuretouringmalaysia 
Share:

0 Rangsangan: