01 May 2018

Redah 2.0 : Indonesia ( Aceh - Medan - Jakarta - Bandung - Yogyakarta ) Day 11

Lebih kurang pukul 3 pagi, aku terjaga dengan rasa tak sedap perut dan loya. Aku cuba tidur semula tapi rasa serba tak kena. Pusing kiri tak kena, pusing kanan pun tak kena. Dalam ketidakselesaan aku masuk ke toilet dan muntah. Tak lama kemudian sakit perut pula datang. Aku pasti apa yang aku takutkan selama ini menjadi kenyataan, sah aku keracunan makanan. Ingatkan nak keracunan dari makanan di warung tapi akhirnya kecundang dengan maggi dan tin sardin yang tak dimasak sempurna.

Pada pagi hari aku memang sudah hilang selera makan. Badan rasa lemah dan tak bermaya. Masuk jamban sejak semalam usah cakap, sudah tak terkira. Muntah lagi. Kiranya segalanya keluar dari atas dan bawah. Jam 9.00 pagi, staff Surya Darma Homestay, bro Fardi ketuk pintu aku untuk beri sarapan nasi. Aku hanya ambil walaupun takda langsung selera nak makan. 

Pertama kali aku sakit dalam keadaan berjauhan dari keluarga, dibumi asing pulak. Sedih tu ada la jugak tapi nak kata terlalu bimbang tu takda la sangat sebab aku memang ada ambil travel insurans. Jadi kalau kena admit wad pun sekurang kurangnya boleh claim.

Hari ni seharian aku berkurung dalam bilik. Mengkrekot atas katil dalam bilik yang dibiarkan gelap sambil layan internet. Terkilan jugak aku sebab tak dapat nak explore Jogja seperti yang dirancang. Tetapi nasib baik juga aku memang dah bajetkan masa rehat sehari disini. Macam tahu tahu aja. Bro Fardi kelihatan terkejut melihat aku masih dibilik pada tengahari tu. Lagi dia hairan bila makanan dalam pinggan aku tak jamah. Aku sekadar berkata yang aku tak sihat,Bosan bukan kepalang terperap dalam bilik dalam keadaan tak bermaya. Nak keluar memang tak boleh sebab aku kerja nak ke toilet. 

Pada sebelah petang aku rasa sedikit sihat selepas berendam dalam kolah mandi. Sebenarnya tu kolah untuk cebok air, tapi besar sampai muat untuk aku masuk. Jadi untuk legakan badan yang tak bermaya ni aku masuk sekali dalam kolah. Memandangkan dah sihat sikit, aku ambil keputusan untuk menapak ke IndoMaret tempat aku beli sardin tin dan maggi semalam. Aku masih tak berselera nak makan tapi aku gagahkan beli roti dan air minuman tenaga. Selain tu nasib baik disini juga ada jual ubat cirit birit yang dipanggil ubat mencret. haha.Sahih mencret datang dari bunyi cret time berak cirit.

Surya Dharma Homestay

Indomaret berdekatan


Balik bilik sambung terperap. Memang betul-betul rest day hari ini.




Share:

0 Rangsangan: